41 3 ZAMÝŠLENÉ A DOSAŽENÉ KURIKULUM podobě, neboť práce s nimi je odlišná a je třeba jí věnovat zvláštní pozornost. S nástupem inter-netu se tedy objevuje nový fenomén, který spočívá v možnosti ovlivňovat vztah žáků ke čtení, neboť je díky internetovým textům možné ke čtení přitáhnout i žáky, kteří by o čtení textů v kla-sické formě příliš nejevili zájem. Tento potenciál internetu využívá například Anglie, viz rámeček Encyklopedie 5.Využití počítačů ve škole při výuce čtení Učitelé byli dotazováni, zda mají žáci 4. ročníku při výuce čtení přístup k počítačům. V mezinárod-ním průměru má počítač ve škole při výuce čtení k dispozici méně než polovina žáků (45 %), v České republice to je 40 %. Pokud mají žáci k dispozici počítač, obvykle mají tyto počítače i připojení k internetu. Průměrný výsledek žáků, kteří mají počítač k dispozici, a těch, kteří jej k dispozici nemají, se v mezinárodním srovnání nelišil.U těch žáků, kteří mají počítače k dispozici, je nejčastější činností, kterou s počítačem provádějí, vyhledávání informací, v mezinárodním průměru má 47 % žáků učitele, kteří od nich tuto činnost vyžadují alespoň týdně (frekvence denně a týdně), v České republice je takových žáků 39 %. Čtení textů provádí v mezinárodním průměru z těch žáků, kteří mají k dispozici počítač, alespoň týdně 34 % žáků, v České republice to je 11 %. Psaní příběhů nebo jiných textů je v mezinárodním prů-měru u těch žáků, kteří mají počítač k dispozici, vyžadováno alespoň týdně od 28 % žáků. V někte-rých zemích však podíl takových žáků přesahuje polovinu, např. v Austrálii, na Novém Zélandu, v Portugalsku a ve Švédsku. V České republice tento podíl činí 5 %. INFORMAČNÍ TECHNOLOGIE Anglie Některé školy využívají informační technologie k tomu, aby chlapce podpořily v úspěšněj-ším studiu angličtiny, zejména ve čtení a v psaní. Tito žáci byli motivováni, aby si zlepšili své schopnosti ve čtení tím, že jim bylo umožněno vyhledávat a zpracovávat informace nalezené na internetu. (str. 205)Finsko Používání technologií při výuce čtení není příliš rozšířeno, avšak jsou využívány výukové hry, z nichž mají největší užitek slabí čtenáři, kteří si potřebují procvičovat základní dovednosti. (str. 218)Kanada, Québec Na pomoc učitelům a knihovníkům byla vytvořena internetová stránka Livres Ouvertes (Otevřené knihy), která obsahuje databázi, v níž se nachází více než 6 000 francouzských titulů z Québecu, Kanady a Evropy pro žáky předškolního, primárního i sekundárního vzdělávání. Jak žáci, tak peda-gogové mohou při vyhledávání použít různá kritéria, což jim umožní nalézt knihu podle jejich poža-davků. (str. 726)Německo K některým schváleným učebnicím nabízejí vydavatelé doplňkové elektronické nebo on-line mate-riály. Internet je navíc využíván jako společné místo pro rodiče a učitele, kde jsou umístěny progra-my, které by měly napomoci větší motivaci ke čtení jak ve škole, tak také doma. (str. 261)Encyklopedie 5