40 3 PIRLS 2011 & TIMSS 2011 – V YBRANÁ ZJIŠTĚNÍ Žáci v dotazníku PIRLS uváděli, jak často si mimo školu čtou pro radost. V mezinárodním průměru si 42 % žáků čte pro radost mimo školu denně, týdně 33 % žáků. Česká republika se svými hod-notami nijak nevymyká mezinárodnímu průměru. Jedna pětina českých žáků si ve volném čase čte pro radost jen zřídka (měsíčně nebo vůbec).U těch zemí, které se zúčastnily šetření v roce 2001 i v roce 2011, nedošlo v průměru oproti roku 2001 k žádným výrazným změnám, pokud jde o žáky, kteří si čtou pro radost denně. Naopak mírně ubylo žáků, kteří si pro radost nečtou vůbec. Nejvýraznější nárůst zájmu o čtení pro radost denně byl v Rumunsku (o 20 %) a dále v Hongkongu (o 9 %). Právě Hongkong si čtení pro radost stanovil jako jeden ze svých cílů, viz rámeček Encyklo-pedie 4. V České republice zájem vzrostl o 3 %. K největšímu poklesu těch, co si čtou pro radost denně, došlo v Rusku (o 13 %), v Litvě (o 11 %), v Bulharsku (o 11 %) a na Slovensku (o 9 %). Téměř ve všech zemích, které se zúčastnily obou šetření, ubylo žáků, kteří by si pro radost nečetli nikdy. Nejvíce takových žáků ubylo v Rumunsku (18 %), v Nizozemsku (17 %), v Itálii (16 %), v Anglii a v USA (14 %) a také na Novém Zélandu a v České republice (10 %).Souvislost mezi oblibou čtení a výsledky žákůŠetření PIRLS prokázalo, že žáci, kteří si ve svém volném čase čtou častěji pro radost, dosahují lepších výsledků. Velmi pozitivním zjištěním je, že téměř ve všech zemích, které se zúčastnily obou šetření, se snížil podíl žáků, kteří si ve svém volném čase pro radost nečtou. Právě tato skupina žáků totiž dosahuje nejhorších výsledků.3.3 INFORMAČNÍ TECHNOLOGIE A ČTENÍ Velmi výrazným prvkem, který v poslední době zasáhl do modernizace kurikul, je využívání infor-mačních technologií, především internetu. Země v zásadě upozorňují na to, že při výuce by měly být využívány informační technologie, jako jsou počítače, interaktivní tabule, software zaměře-ný na výuku čtení a pak samozřejmě internet. Pokud jde o internet, některé země ho využívají jako zdroj pro výuku, přesněji jako jeden z možných zdrojů odlišných typů textů, s kterými se žáci až doposud nesetkávali, jiné země využívají internet především jako místo, kam se ukládají učeb-nice či jiné výukové materiály, které si je možné odsud stáhnout. Někdo ve svém kurikulu zdů-razňuje, že vedle klasických textů je třeba žáky seznámit také s používáním textů v elektronické ČTENÍ PRO RADOST Austrálie Kurikulum většiny států v oblasti čtení klade hlavní důraz na následující cíle: zlepšit čtení, číst pro literární účely, číst pro získávání informací a číst pro radost. (str. 49)Hongkong Hlavním cílem přístupu ke čtení v Hongkongu (obzvláště ve 4. ročníku) je umožnit všem dětem číst s porozuměním a pro radost. (str. 289)Singapur Na všech úrovních primárního vzdělávání je věnována zvláštní pozornost podpoře čtení pro radost. (str. 572)Encyklopedie 4