39 3 ZAMÝŠLENÉ A DOSAŽENÉ KURIKULUM do obsahu, tak také do struktury textu, viz rámeček Encyklopedie 2. Téměř třetina žáků v meziná-rodním průměru má učitele, kteří od nich vyžadují čtení knih nebo učebnic z oblasti naučné litera-tury denně, od další třetiny žáků je to požadováno týdně. Frekvence čtení informativních textů však výrazně neovlivňuje výsledek žáka v testu.Neverbální prvky textu Bez ohledu na to, zda se jedná o literární nebo informativní text, některé země zmiňují, že by žák měl umět pracovat s neverbálními prvky textu.Lze říci, že práce s neverbálními prvky textu patří k inovacím v oblasti kurikula čtení. To se projevilo i v úlohách PIRLS, kde žáci museli pracovat např. s letákem, ve kterém využívali mapu a vysvětlivky k mapě, v jiných textech pracovali s obrázky či s tabulkami. Práce s neverbálními prvky je podrobněji popsána například v kurikulu Belgie (fr.), Itálie či Izraele, viz rámeček Encyklopedie 3.Čtení pro radost Jsou země, které si vedle dvou základních účelů čtení stanovují i další dva účely: čtení za účelem zlep-šení čtení a čtení pro radost. Oba dva účely si ve svém kurikulu stanovují některé státy Austrálie a pro-vincie Kanady. Jiné země kladou důraz především na čtení pro radost, viz rámeček Encyklopedie 4.INFORMATIVNÍ TEXTY Anglie Žáci by se měli učit znalostem, dovednostem a porozumění v rámci čtení populárně-naučné lite-ratury a neliterárních textů, jako jsou např. deníky, životopisná díla a dopisy, měli by číst texty jak v tištěné, tak v elektronické podobě, číst noviny, časopisy, články, letáky, brožury a reklamy. (str. 205)Irsko Žáci by měli umět pracovat s texty, které něco vysvětlují nebo popisují (např. formuláře, jídelní líst-ky, recepty, jízdní řády, noviny, časopisy, a to včetně elektronických textů). (str. 339)Slovinsko Číst krátké informativní texty (např. popisy životního stylu vrstevníků, návody ke hrám, popisy míst, popisy funkcí lidského těla a jednoduché defi nice). (str. 598)NEVERBÁLNÍ PRVKY TEXTU Belgie (fr.)Schopnost nalézt souvislost mezi verbálními a neverbálními prvky textu (např. ilustrace, schéma-ta, typografi e, popisky) vede k lepšímu porozumění textu. (str. 93)Itálie Využívat informací z ilustrací, obrázků a popisků k tomu, aby se žáci o textu dozvěděli co nejvíce před tím, než ho začnou číst. (str. 369)Izrael Žák by se měl setkat jak s verbálními, tak také s vizuálními informacemi (např. ilustrace, fotografi e, mapy a tabulky). (str. 353)Encyklopedie 2 Encyklopedie 3