38 3 PIRLS 2011 & TIMSS 2011 – V YBRANÁ ZJIŠTĚNÍ 3.2 ÚČELY ČTENÍ Čtení literárních a informativních textůZ toho, co jednotlivé země uváděly ve svých kapitolách encyklopedie, vyplývá, že základním a spo-lečným cílem pro téměř všechny země je čtení s porozuměním.Ve většině kurikul je zmiňováno, že by žáci měli umět přečíst různé typy textů, často jsou zmiňovány literární a informativní texty (ve druhém případě je používána různá terminologie, jako např. naučné texty, neliterární texty, jiné než beletristické texty).Nikde není pochyb o tom, že žáci mají být schopni přečíst literární text, a dovednost přečíst literární text většího či menšího rozsahu je zmíněna v kurikulu většiny zemí. Někde je tato oblast podrobněji specifi kována, např. že žáci mají číst romány, pohádky, poezii, divadelní hry, moderní poezii, součas-nou beletrii atd.Učitelé v dotazníku odpovídali na to, jak často8 žákům dávají číst kratší příběhy, delší beletristické knihy členěné do kapitol, divadelní hry a jiné texty. Nejvíce se čtou kratší příběhy, potom delší texty a nejméně divadelní hry. Výsledek v testu PIRLS nejvíce ovlivňuje čtení delších knih. Na následují-cích obrázcích je uveden podíl žáků, jež učitelé nechávají číst delší beletristické knihy (viz obr. 3.2), a souvislost čtení delších knih s výsledkem v testu (viz obr. 3.3). Rozdíl ve výsledku v testu PIRLS u žáků, kterým učitelé dávají číst delší knihy denně a vůbec, činí v mezinárodním průměru 22 bodů, v České republice 20 bodů.Čtení informativních textů zatím není v jednotlivých kurikulech tak silně zastoupeno, avšak je vidět, že se tento účel čtení začíná postupně stávat jejich nedílnou součástí. Některé země mají tuto oblast popsánu velmi podrobně a přesně uvádějí, které druhy textů by měl žák umět přečíst, a to co 8 V dotaznících šetření PIRLS byly používány následující frekvence: každý den nebo téměř každý den, jednou nebo dvakrát za týden, jednou nebo dvakrát za měsíc, nikdy nebo téměř nikdy. Pro zjednodušení zde používá-me zkrácená označení těchto četností: denně, týdně, měsíčně, nikdy.Mezinárodní průměr 0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 %100 %Česká republika DenněTýdněMěsíčněNikdy Obr. 3.2 Podíl žáků, jež učitelé nechávají číst delší beletristické knihy Mezinárodní průměr 500 510 520 530 540 550 560 Česká republika DenněTýdněMěsíčněNikdy Výsledek Obr. 3.3 Průměrný výsledek žáků v testu podle toho, jak často je učitelé nechávají číst delší beletristické knihy