37 3 ZAMÝŠLENÉ A DOSAŽENÉ KURIKULUM všemi předměty. Tato možnost bývá v kurikulech zmiňována pouze okrajově, velmi výraznou výjim-kou je však Francie nebo Hongkong, viz rámeček Encyklopedie 1. To, že výuka čtení prolíná celým kurikulem, se odrazilo u některých zemí i ve využívání materiálů z jiných vyučovacích předmětů. Učitelé byli dotazováni, zda materiály z jiných vyučovacích předmě-tů používají při výuce čtení jako základní učební pomůcku, nebo pouze jako doplněk, případně vůbec. V mezinárodním průměru má přibližně pětina žáků učitele, kteří využívají tyto materiály při výuce čtení jako základní učební pomůcku, v některých zemích se toto číslo pohybuje až kolem 40 % (Izrael, Anglie, Kanada, Austrálie), v České republice je takových žáků 6 %, na Slovensku 1 %.Přestože Hongkong má ve svém kurikulu deklarovanou podporu čtení v rámci celého kurikula, ve využívání materiálů z jiných předmětů se toto neprojevilo, naopak hned po Dánsku s 35 % má Hongkong s 31 % největší podíl žáků, jejichž učitelé tyto materiály jako základní učební pomůcku nepoužívají vůbec.Výuka čtení v rámci mateřského jazyka Výuka čtení je ve většině zemí realizována v rámci mateřského jazyka, nicméně podíl času, který je věnován výuce čtení, se v jednotlivých zemích liší. Učitelé rozdělují čas vymezený výuce mateř-ského jazyka mezi následující oblasti: čtení, mluvnice a pravopis, slohové práce, mluvený projev a poslech a jiné.V mezinárodním srovnání je nejvíce času vymezeno čtení, v České republice je největší pozor-nost věnována mluvnici a pravopisu (viz obr. 3.1). Česká republika dosáhla se 46 % největšího podílu ze všech zemí, hned za Českou republikou následují s 37 % Belgie a Slovensko. Naopak Česká republika (11 %) se Slovenskem (12 %) věnují ze všech zúčastněných zemí nejméně pozor-nosti psaní slohových prací, tato dovednost se těší největší oblibě především v anglicky mluvících zemích: Anglie (36 %), Nový Zéland (33 %) a Austrálie (29 %), dále ve Švédsku (29 %), v Kanadě (28 %) a v Portugalsku (27 %). ČTENÍ PROLÍNÁ KURIKULEM Francie Ve Francii je kladen velký důraz na mluvený projev, na čtení (s prvky literatury) a psaní a na rozši-řování slovní zásoby, studium gramatiky a pravopisu. Čtení a psaní jsou systematicky propojovány a jsou denně prakticky procvičovány ve všech předmětech, nikoliv pouze ve francouzštině. (str. 231)Hongkong Ministerstvo školství podporuje koncepci čtení napříč kurikulem, tím se žáci učí využívat a aplikovat své čtenářské dovednosti ve všech vyučovacích hodinách. (str. 289)Encyklopedie 1 Obr. 3.1 Podíl času při výuce mateřského jazyka věnovaný nácviku vybraných dovedností Mezinárodní průměr (%)Česká republika (%)Čtení 30 25 Mluvnice a pravopis 24 46 Slohové práce 20 11 Mluvený projev a poslech 18 13 Jiné 8 5