35 2 SOUVISLOSTI MEZI ČTENÍM, MATEMATIKOU A PŘÍRODOVĚDOU „Jak často se ti letos ve škole staly následující věci?“. O statisticky významném rozdílu ale není mož-né hovořit u žádného z tvrzení.Vedle dosud zmíněných obecnějších aspektů bylo možné analyzovat kvartilové rozložení výsledků v matematice a v přírodovědě podle pohledu žáků na výuku. Konkrétně jsme se zabývali otázkou týkající se míry souhlasu s tvrzeními o hodinách matematiky. Při pohledu na tvrzení „Vím, co učitel chce, abych dělal/a“ bylo zjištěno, že v případě matematiky je možné pozorovat náznak určité sou-vislosti (vyšší míra souhlasu, vyšší průměrný výsledek), zejména u 75. percentilu (viz tabulka 2.6). Přesto ani v případě tohoto tvrzení není možné hovořit o celkovém statisticky významném a zřetel-ném vztahu. Pokud bychom kategorie odpovědí sloučili ze čtyř do dvou (souhlas a nesouhlas), získa-né výsledky by byly statisticky významné, protože by díky tomu bylo v jednotlivých skupinách žáků větší zastoupení. Souhlas s tvrzením vyjádřilo celkem více než 90 % žáků.U odpovědí mapujících pohled na hodiny přírodovědy byl ve vztahu k průměrnému výsledku v příro-dovědě zaznamenán podobný, statistiky nevýznamný, vztah. Analyzovali jsme dále vztah průměrných výsledků k míře souhlasu s tvrzením „Učitel vysvětluje sro-zumitelně“. V obou oblastech (matematika, přírodověda) byl zaznamenán velmi podobný, ale bohu-žel statisticky nevýznamný, náznak vztahu jako u předešlého tvrzení.To samé platí pro vztah k míře souhlasu s tvrzením „Baví mě učit se matematiku“ i „Baví mě učit se přírodovědu“. Také při pohledu na to, jak často se rodiče zajímají o dění ve škole („Rodiče se mě ptají, co probíráme ve škole“ a „Povídám si s rodiči o tom, co probíráme ve škole“), jsme zaznamenali náznak souvislosti (čím častější/větší pozornost rodičů, tím vyšší průměrný výsledek), ale pro žádnou z oblastí (mate-matika, přírodověda, čtení) to nebyl statisticky významný vztah.Tab. 2.6 Hodnoty kvartilů v matematice k tvrzení „Vím, co učitel chce, abych dělal/a“25. percentil S.E.50. percentil S.E.75. percentil S.E.Rozhodně souhlasím 460 4,4 512 2,6 561 3,1 Spíše souhlasím 472 3,2 519 2,7 561 4,9 Spíše nesouhlasím 449 18,0 496 10,3 539 9,3 Rozhodně nesouhlasím 433 41,5 480 23,1 527 8,1