32 2 PIRLS 2011 & TIMSS 2011 – V YBRANÁ ZJIŠTĚNÍ Jaký je vztah mezi výsledky žáků 4. ročníku ve třech sledovaných předmětech, jaký je vztah mezi výsledky a pěti vybranými indexy a jak silné jsou vazby mezi jednotlivými indexy navzájem, je patr-né z tabulky 2.2, která uvádí korelační koefi cienty mezi uvedenými ukazateli. Do této analýzy jsou zahrnuti všichni žáci společné databáze PIRLS a TIMSS a indexy odpovídají hodnotám na vytvoře-ných škálách.Vysoká úroveň v žádném předmětu Žáci z rodin s podprůměrným počtem zdrojů pro učení.Většina rodičů dělala s dětmi počáteční čtenářské aktivity jen občas.Téměř tři čtvrtiny rodičů dělaly s dětmi počáteční počtářské aktivity často.Málo přes 10 % žáků zvládalo při nástu-pu do školy počáteční čtenářské úkoly velmi dobře, ale 40 % žáků jen trochu.Pouze 10 % žáků zvládalo při nástupu do školy počáteční početní úkoly velmi dobře.S prvky šikany se ve škole téměř nese-tkává 40 % žáků, ale více než čtvrti-na se s nimi setkává minimálně jednou týdně.Vysoká úroveň ve třech předmětech Žáci z rodin s vysoce nadprůměrným počtem zdrojů pro učení.Polovina rodičů dělala s dětmi počáteční čtenářské aktivity často.Více než tři čtvrtiny rodičů dělaly s dět-mi počáteční počtářské aktivity často.Necelá třetina žáků zvládala při nástupu do školy počáteční čtenářské úkoly vel-mi dobře a třetina žáků jen trochu.Více než třetina žáků zvládala při nástu-pu do školy počáteční početní úkoly vel-mi dobře.S prvky šikany se ve škole téměř neset-kává polovina žáků, minimálně jednou týdně se s nimi setkává málo přes 10 % žáků.Poznámka: Všechny oranžově podbarvené hodnoty korelačních koefi cientů jsou statisticky významné na hladině spolehlivosti 0,95.Tab. 2.2 Korelační koefi cienty mezi výsledky a vybranými indexy Domácí zdroje pro učení Počáteční počtářské aktivity v před-školním věku Počáteční čtenářské aktivity v před-školním věku Zvládání počátečních početních úkolů při nástupu do školy Zvládání počátečních čtenář-ských úkolů při nástupu do školy Výsledek ve čtenář-ské gra-motnosti Výsledek v mate-matice Počáteční počtářské aktivity v předškolním věku 0,06 Počáteční čtenářské aktivity v předškolním věku 0,17 0,58 Zvládání počátečních početních úkolů při nástupu do školy 0,16 0,24 0,31 Zvládání počátečních čtenářských úkolů při nástupu do školy 0,06 0,19 0,31 0,48 Výsledek ve čtenářské gramotnosti 0,40 0,03 0,12 0,22 0,16 Výsledek v matematice 0,42 0,05 0,09 0,28 0,18 0,78 Výsledek v přírodovědě0,41 0,02 0,09 0,23 0,12 0,83 0,81