31 2 SOUVISLOSTI MEZI ČTENÍM, MATEMATIKOU A PŘÍRODOVĚDOU čtenářské aktivity v předškolním věku 2, podobným způsobem byl sestrojen index počáteční počtář-ské aktivity v předškolním věku 3. Na základě odpovědí rodičů testovaných žáků vznikly také další dva indexy, které vyjadřují, do jaké míry děti při nástupu do školy zvládaly určité čtenářské a početní dovednosti: zvládání počátečních čtenářských úkolů při nástupu do školy 4 a zvládání počátečních početních úkolů při nástupu do školy 5. Poslední vybraný index šikana ve škole 6 vznikl na základě odpovědí žáků a vyjadřuje, jak často se žáci ve škole setkávají s negativními jevy.Vedle škály byly pro každý ukazatel defi novány na základě dosaženého skóru tři kategorie, do kterých je populace žáků rozdělena. Jaké jsou rozdíly mezi skupinami žáků podle počtu předmětů, ve kterých dosáhli vysoké úrovně, je zachyceno právě pomocí těchto kategorií uvedených indexů v tabulce 2.1. Z tabulky je patrné, jaké kategorie byly pro jednotlivé ukazatele vytvořeny.Nezabýváme se rozborem všech čtyř skupin žáků, ale zaměříme se pouze na dvě z nich – žáci nedo-sáhli vysoké úrovně v žádném předmětu a žáci dosáhli vysoké úrovně ve všech třech předmětech. Co je pro obě skupiny žáků charakteristické a v čem se odlišují, je stručně shrnuto v následujícím přehledu.2 Rodiče uváděli, jak často doma s dítětem četli knihy; vyprávěli mu příběhy; zpívali písničky; hráli si s hračkami s písmeny; povídali si o tom, co dělali; povídali si o tom, co četli; hráli si s písmeny a se slovy; psali písmena a slova; četli nahlas, co je napsáno na cedulích.3 Rodiče uváděli, jak často s dítětem v předškolním věku říkali nebo zpívali rozpočítadla; hráli si s hračkami s čís-ly; počítali různé věci; hráli hry s tvary; hráli si s kostkami nebo stavebnicemi; hráli stolní nebo karetní hry.4 Rodiče uváděli, jak dobře jejich dítě dokázalo rozpoznat většinu písmen; přečíst některá slova; přečíst věty; napsat písmena nebo napsat některá slova.5 Rodiče uváděli, do kolika jejich dítě dokázalo napočítat samostatně; kolik různých tvarů rozpoznalo; kolik čísel od 1 do 10 poznalo a kolik jich dokázalo napsat; zda zvládalo jednoduché sčítání a odčítání.6 Žáci uváděli, jak často se jim někdo vysmíval nebo jim nadával; jak často si s nimi spolužáci nechtěli hrát či povídat; jak často o nich někdo šířil lži; jak často jim někdo něco ukradl; jak často je někdo uhodil nebo zranil; jak často je spolužáci nutili dělat něco, co nechtěli.Tab. 2.1 Charakteristiky skupin žáků podle počtu předmětů s nadprůměrným výsledkem Faktor Žáci ve vysoké a velmi vysoké úrovni (%)v žádném předmětu ve všech 3 předmětech mnoho nějaké málo mnoho nějaké málo Domácí zdroje pro učení 6 92 2 35 65 0 často občas téměř nikdy často občas téměř nikdy Počáteční čtenářské aktivity v předškolním věku 34 65 1 47 53 0 Počáteční počtářské aktivity v předškolním věku 73 27 0 78 22 0 velmi dobře poměrně dobře ne moc dobře velmi dobře poměrně dobře ne moc dobře Zvládání počátečních čtenářských úkolů při nástupu do školy 13 45 42 30 39 32 Zvládání počátečních početních úkolů při nástupu do školy 10 87 2 36 64 1 téměř nikdy měsíčnětýdnětéměř nikdy měsíčnětýdněŠikana ve škole 40 32 28 52 35 13