28 2 PIRLS 2011 & TIMSS 2011 – V YBRANÁ ZJIŠTĚNÍ Vidíme, že největší problémy činí českým žákům matematika, ve které je v porovnání se čtením a přírodovědou větší podíl žáků v nižších úrovních a naopak menší podíl ve vyšších úrovních. Problémovou skupinou jsou zejména žáci nacházející se pod nízkou úrovní a následně pak žáci dosahující pouze nízké úrovně. V České republice je pouze necelé procento žáků, kteří ve všech třech oblastech testování prokázali nedostatečné znalosti a dovednosti. Dalších 7 % českých žáků dosáhlo alespoň v jednom oboru nízké úrovně, ale přitom v žádném z nich nedosáhlo úrov-ně vyšší.V další části se budeme věnovat žákům nadprůměrným, jedná se o žáky, kteří dosáhli alespoň vyso-ké úrovně. Na obrázku 2.2 je zachycen podíl těchto žáků ve všech třech oblastech v České republice, pro ostatní země jsou analogické obrázky v příloze.Obrázek vyjadřuje podíl žáků, kteří dosáhli nejméně vysoké úrovně alespoň v jednom předmě-tu, a podíl žáků, kteří minimálně této úrovně dosáhli současně ve všech třech předmětech. Také zde je patrná relativně slabší úspěšnost českých žáků v matematice. Ve čtenářské gramotnosti prokázala nadprůměrný výsledek asi polovina žáků, v přírodovědě to bylo 45 % žáků, ale v mate-matice jen 30 %.Na základě uvedeného profi lu výsledků můžeme země rozdělit do skupin podle toho, ve kterém předmětu si jejich žáci vedou relativně lépe či hůře. Česká republika patří například spolu s Finskem, Itálií, Maďarskem, Polskem, Rakouskem či Slovenskem do nejpočetnější skupiny zemí, kde si relativ-ně nejhůře vedli žáci v matematice. Naopak relativně nejlépe si v matematice vedli žáci Hongkongu, Litvy nebo Singapuru. Skupinu zemí, kde byli žáci nejúspěšnější ve čtenářské gramotnosti, tvoří Chorvatsko, Irsko a Rusko. Zeměmi s relativně vyrovnanými výsledky ve všech třech předmětech jsou Austrálie, Německo, Norsko a Portugalsko.Podrobnější členění českých žáků s nadprůměrnými výsledky do tří testovaných oblastí uvádí obrázek 2.3.0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %Čtení Přírodověda Matematika Alespoň v jednom předmětu Ve všech třech předmětech Obr. 2.2 Nadprůměrní žáci ve čtení, v matematice a přírodovědě