27 2 SOUVISLOSTI MEZI ČTENÍM, MATEMATIKOU A PŘÍRODOVĚDOU 2 SOUVISLOSTI MEZI ČTENÍM, MATEMATIKOU A PŘÍRODOVĚDOU (JOSEF BASL, VLADISLAV TOMÁŠEK)V roce 2011 se sešel třetí cyklus projektu PIRLS s pátým cyklem projektu TIMSS, tato skutečnost poskytla zemím zapojeným do testování žáků 4. ročníků ojedinělou příležitost – měřit výsledky žáků ve třech hlavních oblastech vzdělávání. Této možnosti využilo celkem 34 zemí, které zadaly testy ze čtenářské gramotnosti, z matematiky i z přírodovědy stejným žákům. Obdobný charakter má známé šetření OECD PISA, kde jsou ve třech uvedených oblastech testováni patnáctiletí žáci, tedy žáci na konci povinné školní docházky. Na rozdíl od projektu PISA mělo spojené šetření žáků primárního vzdělávání výhodu v tom, že všichni žáci absolvovali ve všech třech oblastech testy v plném rozsahu, jeho nedílnou součástí byly dotaz-níky pro učitele testovaných žáků a dotazníkové otázky rovněž zodpovídali rodiče žáků.V této kapitole se zabýváme vybranými aspekty společného šetření PIRLS a TIMSS; při analýzách jsme vycházeli ze společné databáze, jež zahrnuje pouze žáky, kteří absolvovali oba testy. Dalším zdrojem informací byla zpráva TIMSS and PIRLS 2011: Relationships Among Reading, Mathematics and Science Achievement at the Fourth Grade – Implications for Early Learning, editoři Michael O. Martin a Ina V. S. Mullis, 2013, Chestnut Hill, MA: TIMSS & PIRLS International Study Center, Boston College (http://timssandpirls.bc.edu/timsspirls2011/international-database.html).2.1 POROVNÁNÍ VÝSLEDKŮ ŽÁKŮProjekt TIMSS defi nuje čtyři vědomostní úrovně a projekt PIRLS čtyři úrovně čtenářských dovedno-stí – nízká, střední, vysoká a velmi vysoká. Žáci jsou do nich rozděleni na základě dosažených skórů na škálách výsledků, dělící body mají v obou šetřeních stejné hodnoty. Žáci, kteří neprokáží v dosta-tečné míře ani základní dovednosti a vědomosti, se v tomto členění nacházejí pod nízkou úrovní. Na obrázku 2.1 je znázorněno rozdělení českých žáků do defi novaných úrovní pro všechny tři sledo-vané předměty.Čtení Matematika Přírodověda Pod nízkou 0 %5 %10 % 15 %20 %25 %30 %35 %40 %45 %Nízká Střední Velmi vysoká Vysoká Obr. 2.1 Rozdělení žáků podle defi novaných úrovní