26 1 PIRLS 2011 & TIMSS 2011 – V YBRANÁ ZJIŠTĚNÍ Při podrobnějším zkoumání změn ve výsledcích českých žáků za deset let nás zajímalo, jak se měnily výsledky chlapců a dívek. Vytvořili jsme proto profi ly výsledků dívek i chlapců na dílčích škálách pro obě šetření a navzájem je porovnali. Na obrázku 1.22 uvádíme profi ly výsledků na dílčí škále inter-pretace, kde byly pozorovány největší změny.Vidíme, že celý profi l výsledků chlapců z roku 2001 leží pod ostatními profi ly (všechny skupiny si ved-ly nejhůře) a že naopak profi l výsledků dívek z roku 2011 nikde neklesá pod žádný z ostatních profi lů. Po zlepšení v roce 2011 dosáhly všechny skupiny chlapců přibližně stejných výsledků jako odpovída-jící skupiny dívek v roce 2001 a výrazně se přiblížily jejich výsledkům z roku 2011. Znamená to, že se snížily rozdíly mezi dívkami a chlapci, protože se chlapci zlepšili více než dívky. Zároveň pozorujeme větší zlepšení u skupin s horšími výsledky než u skupin s lepšími výsledky. Změny na ostatních dílčích škálách mají podobný charakter, ale jsou menší.Percentil 5.10.25.50.75.90.95.400 450 500 550 600 650 Hodnota dívky 2001 chlapci 2001 chlapci 2011 dívky 2011 Obr. 1.22 Změna profi lu výsledků českých dívek a chlapců na dílčí škále interpretace