25 1 VÝVOJ VÝSLEDKŮ V ČASE (interpretace). Profi ly výsledků žáků na literární a interpretační škále se liší jen nepatrně od profi lu výsledků na celkové škále. Na informační škále byly v porovnání s celkovou škálou zjištěny o málo nižší hodnoty 5. a 10. percentilu, naopak o málo vyšší hodnoty 90. a 95. percentilu. Nejslabší žáci tedy měli relativně větší potíže při práci s informačními texty a naopak nejlepší žáci si s nimi doká-zali poradit relativně lépe než s ostatními druhy textů. Zde můžeme pozorovat určitou podobnost s matematikou, kde bylo zjištěno podobné chování výsledků žáků na dílčí škále data, tam však byly rozdíly hodnot zmíněných percentilů na celkové a dílčí škále výrazně větší. Pokud jde o profi l výsled-ků žáků na dílčí škále vyhledávání, byly v jeho dolní polovině shledány pouze nepatrné odchylky od celkové škály čtení. Čtvrtina žáků s nejlepšími výsledky však na škále vyhledávání prokázala rela-tivně lepší výsledky, než byly jejich celkové výsledky ve čtenářské gramotnosti. Tito žáci jsou relativ-ně úspěšnější ve vyhledávání informací a vyvozování závěrů, což je ve shodě se zjištěním, že nejlepší žáci si dobře vedou při práci s informacemi. Protože se profi ly výsledků na dílčích škálách liší málo, nebyly jejich obrázky do textu zařazeny.Změny, které nastaly v hodnotách sledovaných percentilů na dílčích škálách za deset let, jsou pro Českou republiku uvedeny v tabulce 1.3.Prakticky k žádné změně nedošlo za deset let v hodnotách percentilů na dílčí škále vyhledávání. Na zbývajících třech dílčích škálách pozorujeme změny především v dolní části spektra. Od roku 2001 do roku 2011 se o něco zlepšily výsledky dolní čtvrtiny žáků, nejvíce na dílčí škále interpretace. Naproti tomu u žáků z horní čtvrtiny spektra žádnou výraznější změnu v hodnotách percentilů nepo-zorujeme. Můžeme tedy říci, že malé zlepšení českých žáků ve čtenářské gramotnosti bylo způsobe-no zlepšením žáků s horšími výsledky ve všech sledovaných oblastech.Percentil 5.10.25.50.75.90.95.400 450 500 550 600 650 Hodnota ČR 2001 ČR 2011 Obr. 1.21 Změna profi lu výsledků českých žáků ve čtenářské gramotnosti Dílčí škála Rozdíl hodnot percentilů v letech 2001 až 2011 5.10.25.50.75.90.95.Literární 14 13 12 7 2 -1 -1 Informační 16 17 12 9 5 2 3 Vyhledávání 6 8 6 5 3 3 4 Interpretace 22 20 15 10 7 5 7 Tab. 1.3 Rozdíl v hodnotách percentilů českých žáků na dílčích škálách, čtenářská gramotnost