24 1 PIRLS 2011 & TIMSS 2011 – V YBRANÁ ZJIŠTĚNÍ profi l, který však nadále zůstává pod průměrem zemí stejně jako profi l Slovenska. Do podprůměru nově klesl celý profi l Francie a Litvy. Nad průměr 19 zemí se po velkém zlepšení posunuly celé profi ly Hongkongu a Ruska. Profi l České republiky se vůči průměru zemí prakticky neposunul a jeho charak-ter se změnil jen nepatrně.Jak se liší profi ly výsledků ve čtenářské gramotnosti žáků středoevropských zemí, je patrné z obrázku 1.20, kde jsou zobrazeny profi ly českých žáků, žáků sousedních států a Maďarska.Profi ly výsledků středoevropských zemí ve čtenářské gramotnosti byly v roce 2011 podobné. Největší rozdíly mezi žáky byly zjištěny v Maďarsku, profi l je nejstrmější. Maďarští žáci měli společně s polský-mi žáky nejnižší hodnotu 5. percentilu a naopak měli nejvyšší hodnotu 95. percentilu, dokonce pro-fi l výsledků čtvrtiny jejich nejúspěšnějších žáků leží nad profi ly stejné skupiny žáků ostatních zemí. Z českých žáků si nejlépe vedli žáci z dolní poloviny spektra, jejichž profi l výsledků leží nad profi ly ostatních středoevropských zemí.Změna profi lu výsledků českých žákůHodnoty vybraných percentilů českých žáků z šetření PIRLS 2001 a PIRLS 2011 jsou vyneseny v grafu na obrázku 1.21.Jak se dalo očekávat ze změny výsledků českých žáků, jejich profi ly z obou šetření se liší jen minimálně a došlo k malému zlepšení, profi l výsledků z roku 2011 nikde neklesá pod profi l z roku 2001. Vidíme, že došlo k mírnému zlepšení žáků z dolní poloviny spektra, tedy žáků s horšími výsledky. Porovnáním profi lů chlapců a dívek jsme zjistili, že se za sledovaných deset let chlapci zlepšili v celém spektru o trochu více než dívky a že se zlepšili o něco více žáci i žákyně s horšími výsledky v porovnání s těmi, kteří vykázali lepší výsledky.Profi ly výsledků českých žáků na dílčích škálách Ve čtenářské gramotnosti byly vytvořeny čtyři dílčí škály – dvě podle účelu čtení: pro získávání literár-ní zkušenosti (literární) a pro získávání a používání informací (informační), dvě podle postupů poro-zumění: vyhledávání informací a vyvozování závěrů (vyhledávání) a interpretace a posuzování textu Percentil 5.10.25.50.75.90.95.380 420 460 500 540 580 620 660 Polsko Hodnota Německo Česká republika Rakousko Maďarsko Slovensko Obr. 1.20 Profi l výsledků středoevropských zemí ve čtenářské gramotnosti, PIRLS 2011