23 1 VÝVOJ VÝSLEDKŮ V ČASE skupiny zemí stejně jako profi l slovenských žáků. Naopak nad průměrem 19 zemí leží celé relativní profi ly tří zemí – Itálie, Nizozemska a Švédska. Také dolní čtvrtina profi lu českých žáků se nachází nad průměrem, ale 10 % žáků s nejlepšími výsledky vykázalo v porovnání se stejnou skupinou žáků ostatních zemí podprůměrný výsledek.V roce 2011 zůstal charakter relativních profi lů zachován u většiny zemí první skupiny. Relativní profi l Norska se změnil z rostoucího na klesající a profi l USA zhruba na konstantní, kdy si všechny skupiny žáků vedou přibližně stejně vzhledem k průměru odpovídajících skupin žáků ostatních zemí. V obou zemích se přitom relativně zlepšili především žáci z dolní části spektra, naopak nejlepší norští žáci si vzhledem k průměru zemí pohoršili. Nad průměrem leží celý profi l Singapuru, kde se více zlep-šili žáci s horšími výsledky než žáci s lepšími výsledky, a profi l USA. Pod průměrem je nadále celý pro-fi l Norska a nově profi l Rumunska. Ve druhé skupině se klesající profi l Maďarska změnil na rostoucí, klesající profi ly ostatních zemí si svůj charakter zachovaly. Slovinští žáci se zlepšili v celém spektru rovnoměrně a zachovali si konstantní Česká republika Francie Hongkong Itálie Litva Maďarsko Nizozemsko Německo Rusko Slovensko Slovinsko Švédsko Percentil Percentil Percentil Percentil PIRLS 2011 čtenářská gramotnost, 4. ročník PIRLS 2001 čtenářská gramotnost, 4. ročník 5.10.25.50.75.90.95.5.10.25.50.75.90.95.-80 -80 -60 -60 -40 -40 -20 -20 0 0 20 20 40 40 60 60 5.10.25.50.75.90.95.5.10.25.50.75.90.95.-80 -80 -60 -60 -40 -40 -20 -20 0 0 20 20 40 40 60 60 Anglie Bulharsko Norsko Nový Zéland Rumunsko Singapur USA Hodnota Hodnota Obr. 1.19 Relativní profi l výsledků 19 zemí ve čtenářské gramotnosti