22 1 PIRLS 2011 & TIMSS 2011 – V YBRANÁ ZJIŠTĚNÍ Průměrný výsledek českých žáků byl v roce 2001 statisticky významně vyšší než průměr 21 zemí a Česká republika se umístila na konci skupiny zemí s nadprůměrným výsledkem. Do roku 2011 se průměrný výsledek českých žáků o něco zlepšil a udrželi se ve skupině zemí s nadprůměrným výsled-kem, hodnota zlepšení je přitom srovnatelná se zvýšením průměru celé skupiny 21 zemí.Na obrázku 1.18 je pro uvedené země grafi cky znázorněn vývoj jejich průměrného výsledku ve čte-nářské gramotnosti za sledované desetileté období. Pro lepší přehlednost jsme vybrali deset evrop-ských zemí, které zároveň reprezentují různé průběhy změn. S výjimkou České republiky se všech-ny země zapojily do šetření PIRLS také v roce 2006, proto jsme při sestrojování grafu použili jejich výsledky i z tohoto testování žáků.Nejvíce se za 10 let zlepšilo Rusko (srovnatelné zlepšení také vykázali žáci Hongkongu a Singapuru, ale jejich grafy na obrázku nejsou), přičemž výsledek se zlepšil převážně do roku 2006. Na rozdíl od přírodo-vědy a hlavně od matematiky nepozorujeme u čtenářské gramotnosti českých žáků propad ve výsledku, ale naopak jeho zvýšení. Musíme si však uvědomit, že máme k dispozici pouhá dvě měření a nevíme pro-to, jak se výsledek v průběhu deseti let měnil. Mohlo dojít například k podobnému výkyvu jako v případě Anglie nebo naopak Německa, či k pozvolnějším změnám jako u Norska nebo Slovenska.Relativní profi ly výsledků žákůTaké v případě čtenářské gramotnosti budeme zkoumat celkové výsledky a jejich vývoj pomocí hod-not vybraných percentilů (viz strana 7). Na obrázku 1.19 jsou znázorněny relativní profi ly výsledků ve čtenářské gramotnosti ze dvou šetření pro 19 zemí, z původní skupiny jsme vypustili Írán a Kolumbii, jejichž žáci měli průměrný výsledek mnohem nižší než všechny ostatní země. Země jsme rozdělili do dvou skupin podle charakteru relativního profi lu z roku 2001.První skupinu tvoří země s rostoucím relativním profi lem v roce 2001, jejich žáci s lepším výsled-kem si vedli vzhledem k průměru všech 19 zemí relativně lépe než žáci s horším výsledkem. Pouze Bulharsko mělo téměř celý relativní profi l nad průměrem zemí, naopak Norsko mělo celý profi l pod průměrem. Ve druhé skupině je jedenáct zemí s klesajícím relativním profi lem ve čtenářské gramot-nosti, jejich žáci s horším výsledkem si vedli v dané skupině zemí relativně lépe než žáci, kteří vykázali lepší výsledek. Prakticky konstantní relativní profi l měli žáci Slovinska, leží však celý pod průměrem 2001 490 500 510 520 530 540 560 550 570 2006 2011 Anglie Průměrný výsledek Česká republika Francie Maďarsko Německo Nizozemsko Norsko Rusko Slovensko Slovinsko Obr. 1.18 Trend v průměrném výsledku 10 evropských zemí ve čtenářské gramotnosti