21 1 VÝVOJ VÝSLEDKŮ V ČASE V roce 2007 měli v obou uvedených případech chlapci i dívky z dolní čtvrtiny spektra totožný pro-fi l výsledků, v horní polovině spektra pak byli chlapci úspěšnější než stejná část dívek. V roce 2011 však celý profi l chlapců leží nad profi lem výsledků dívek. Zatímco se v učivu o neživé přírodě hod-noty percentilů jednotlivých skupin dívek téměř nezměnily, všechny skupiny chlapců se zlepšily, při-čemž chlapci s horšími výsledky se zlepšili více než chlapci s lepšími výsledky. V prokazování znalostí se chlapci i dívky zlepšili v celém spektru přibližně stejně, ale jednotlivé skupiny chlapců se zlepšily více než odpovídající skupiny dívek. Nejmenší rozdíly mezi českými dívkami a chlapci byly pozoro-vány v tematickém okruhu živá příroda, kde se jejich profi ly výsledků v roce 2007 lišily jen minimál-ně. Protože se obě skupiny zlepšily v celém spektru přibližně stejně, neliší se příliš ani jejich profi ly výsledků v roce 2011.1.3 ČTENÁŘSKÁ GRAMOTNOST Česká republika se zapojila do mezinárodního projektu PIRLS, který zjišťuje úroveň čtenářské gra-motnosti žáků 4. ročníku, v letech 2001 a 2011. Do obou těchto šetření se celkem zapojilo 21 zemí, jejich průměrné výsledky jsou uvedeny na obrázku 1.17. Průměrný výsledek země je statisticky významně lepší než průměr 21 zemí Průměrný výsledek země se statisticky významně neliší od průměru 21 zemí Průměrný výsledek země je statisticky významně horší než průměr 21 zemí Rok 2001 Švédsko 561 Nizozemsko 554 Anglie 553 Bulharsko 550 Litva 543 Maďarsko 543 USA 542 Itálie 541 Německo 539 Česká republika 537 Nový Zéland 529 Hongkong 528 Rusko 528 Singapur 528 Francie 525 Slovensko 518 Rumunsko 512 Slovinsko 502 Norsko 499 Kolumbie 422 Írán 414 Průměr 522 Rok 2011 Hongkong 571 Rusko 568 Singapur 567 USA 556 Anglie 552 Nizozemsko 546 Česká republika 545 Švédsko 542 Německo 541 Itálie 541 Maďarsko 539 Slovensko 535 Bulharsko 532 Nový Zéland 531 Slovinsko 530 Litva 528 Francie 520 Norsko 507 Rumunsko 502 Írán 457 Kolumbie 448 Průměr 531 Obr. 1.17 Průměrné výsledky 21 zemí ve čtenářské gramotnosti