20 1 PIRLS 2011 & TIMSS 2011 – V YBRANÁ ZJIŠTĚNÍ Stejně jako tomu bylo v matematice, také v přírodovědě je profi l výsledků v kategorii používání zna-lostí (aplikace) téměř totožný s profi lem výsledků na celkové škále. Nad tímto profi lem však leží profi l výsledků v prokazování znalostí s tím, že 10 % žáků s nejslabším výsledkem prokazuje znalosti pouze na úrovni svého celkového výsledku, ale žáci ze zbývající části spektra vykazují s rostoucím celkovým výsledkem také zvětšující se odchylku mezi úrovní osvojených znalostí a celkovým výsledkem v příro-dovědě. Čeští žáci však mají potíže v uvažování, celý profi l výsledků v této kategorii leží pod profi lem výsledků v přírodovědě jako celku. Pozorujeme, že s klesající hodnotou percentilu se prohlubuje rozdíl mezi celkovou úspěšností a úspěšností při řešení úloh na uvažování. Žáci s nejslabšími výsledky nedo-káží správně argumentovat a neumí dostatečně vysvětlit a zdůvodnit svá tvrzení.Z hlediska sledování vývoje výsledků v čase na dílčích škálách platí pro přírodovědu totéž co pro matematiku, můžeme porovnávat pouze výsledky z posledních dvou šetření – TIMSS 2007 a TIMSS 2011. Jak se lišily hodnoty vybraných percentilů pro tato dvě šetření, je uvedeno v tabulce 1.2.V dovednostech spojených s prokazováním znalostí se všechny skupiny českých žáků zlepšily stejně. Pro ostatních pět dílčích škál platí, že žáci s horšími výsledky se zlepšili více než žáci dosahující lep-ších výsledků, což potvrzuje větší zlepšení skupiny slabších žáků v přírodovědě jako celku.Zajímalo nás, zda toto zjištění platí ve stejné míře pro dívky i chlapce a ve kterých oblastech učiva nebo dovedností je tomu případně jinak. Vytvořili jsme proto profi ly výsledků českých dívek a chlap-ců pro jednotlivé sledované oblasti. Na obrázku 1.16 jsou znázorněny tyto profi ly pro tematický okruh neživá příroda a pro oblast prokazování znalostí.Dílčí škála Rozdíl hodnot percentilů v letech 2007 až 2011 5.10.25.50.75.90.95.Živá příroda 35 34 32 28 23 17 13 Neživá příroda 15 16 14 10 7 4 3 Nauka o Zemi 29 29 29 25 21 18 12 Prokazování znalostí 29 28 29 32 30 30 30 Používání znalostí 37 33 28 21 11 3 -1 Uvažování 11 14 13 9 7 5 3 Tab. 1.2 Rozdíl v hodnotách percentilů českých žáků na dílčích škálách, přírodověda dívky 2007 chlapci 2007 Percentil Percentil 5.10.25.50.75.90.95.5.10.25.50.75.90.95.350 400 350 450 400 500 450 550 500 600 550 600 650 650 700 Hodnota – neživá Hodnota – znalosti dívky 2011 chlapci 2011 Obr. 1.16 Změna profi lu výsledků českých dívek a chlapců na dílčích škálách