19 1 VÝVOJ VÝSLEDKŮ V ČASE a uvažování. Pro každou z uvedených kategorií byla vytvořena samostatná dílčí škála, výsledky žáků na těchto škálách můžeme porovnávat s jejich výsledky na celkové přírodovědné škále. Na obrázku 1.14 jsou zobrazeny hodnoty vybraných percentilů českých žáků pro celkovou škálu a všechny dílčí škály okruhů učiva.Profi ly výsledků českých žáků v živé přírodě, v neživé přírodě a v přírodovědě jako celku mají přibliž-ně stejný průběh, jsou pouze posunuty co do hodnot vybraných percentilů. Profi l výsledků v neživé přírodě leží celý pod profi lem výsledků na celkové škále a dokládá to, že učivo z tohoto okruhu je pro žáky na prvním stupni základní školy obtížnější než ostatní učivo. Jde o základní poznatky z uči-va, které je na druhém stupni dále rozvíjeno ve fyzice a v chemii. Naproti tomu základní poznatky z botaniky a zoologie jsou desetiletým žákům mnohem bližší a všechny skupiny jsou také úspěšnější. Největší rozdíly mezi žáky s nejhoršími výsledky a s výbornými výsledky pozorujeme v učivu o Zemi. Zatímco čtvrtina žáků s nejslabšími výsledky vykázala pouze úspěšnost srovnatelnou s neživou pří-rodou, 10 % nejlepších žáků bylo dokonce úspěšnější než v úlohách ze živé přírody.Operační kategorie v přírodovědě jsou stejné jako v matematice, hodnoty percentilů z šetření TIMSS 2011 pro operační kategorie jsou zobrazeny na obrázku 1.15.Percentil 5.10.25.50.75.90.95.350 400 450 500 550 600 650 700 přírodověda ZeměHodnota živá neživá Obr. 1.14 Profi ly výsledků českých žáků v obsahových kategoriích v přírodověděPercentil 5.10.25.50.75.90.95.350 400 450 500 550 600 650 700 přírodověda uvažování Hodnota znalosti aplikace Obr. 1.15 Profi ly výsledků českých žáků v operačních kategoriích v přírodovědě