18 1 PIRLS 2011 & TIMSS 2011 – V YBRANÁ ZJIŠTĚNÍ spektra (10 % s nejslabším výsledkem) měli horší výsledek než čeští, rakouští či němečtí žáci a při-bližně čtvrtina maďarských žáků z horní části spektra předčila stejné žáky z ostatních zemí.Změna profi lu výsledků českých žákůZměny ve výsledcích českých žáků v přírodovědě od roku 1995 do roku 2011 si stejně jako v případě mate-matiky přiblížíme pomocí hodnot vybraných percentilů pro šetření TIMSS v letech 1995, 2007 a 2011.Je zřejmé, že rozdíly ve výsledcích českých žáků 4. ročníku v přírodovědě byly v porovnání s matemati-kou výrazně menší. Od roku 1995 do roku 2007 se zhoršili žáci v celém spektru, více se přitom zhoršily skupiny žáků dosahující lepších výsledků než skupiny žáků s horšími výsledky. Od roku 2007 do roku 2011 se zvýšily hodnoty všech vybraných percentilů – čeští žáci se zlepšili v celém spektru. Pozorujeme, že žáci s horšími výsledky se zlepšili o něco více než žáci s výsledky lepšími. Důsledkem popsaných změn je, že hodnoty 5. až 50. percentilu z roku 2011 jsou vyšší než hodnoty z roku 1995. Naopak 10 % českých žáků s nejlepšími výsledky stále mírně zaostává za svými vrstevníky z roku 1995. V přírodovědě se podařilo zlepšit výsledky slabších žáků a snížit tak podíl žáků v nejrizikovější skupině.V přírodovědě se v průběhu času odlišně měnily výsledky dívek a výsledky chlapců. Hodnoty per-centilů v dolní polovině spektra dívek se od roku 1995 do roku 2007 téměř nezměnily, ale bylo zjiš-těno zhoršení v horní polovině spektra, přičemž zhoršení skupin s lepším výsledkem bylo větší než skupin se slabším výsledkem. Od roku 2007 do roku 2011 se skupiny dívek od 5. do 90. percentilu zlepšily přibližně stejně, 10 % dívek s nejlepším výsledkem se však příliš nezlepšilo. Úspěšnost dívek z dolní poloviny spektra v roce 2011 je tak vyšší, než byla v roce 1995, ale 10 % nejúspěšnějších dívek za výsledkem z roku 1995 zaostalo. Chlapci se od roku 1995 do roku 2007 zhoršili přibližně stejně v celém spektru, do roku 2011 se pak v celém spektru zlepšili s tím, že chlapci s horšími výsledky vykázali větší zlepšení než chlapci s lepšími výsledky. Profi ly výsledků chlapců v roce 2011 a 1995 se příliš neliší, odchylky mají stejný charakter jako u dívek, ale jsou menší.Profi ly výsledků českých žáků na dílčích škálách V přírodovědě se sledují výsledky žáků ve třech tematických okruzích učiva: živá příroda, neživá příroda a nauka o Zemi a ve třech oblastech dovedností: prokazování znalostí, používání znalostí Percentil 5.10.25.50.75.90.95.350 400 450 500 550 600 650 700 Hodnota – přírodověda ČR 2011 ČR 1995 ČR 2007 Obr. 1.13 Změna profi lu výsledků českých žáků v přírodovědě