17 1 VÝVOJ VÝSLEDKŮ V ČASE výsledek. Ve třetí skupině mají všechny země poměrně vyrovnané profi ly výsledků s mírně rostou-cí či klesající tendencí v dolní části spektra. Nad průměrem jsou celé profi ly České republiky a USA, naopak pod průměrem pak profi l Slovinska.V roce 2007 se relativní profi ly výsledků většiny zemí v první skupině změnily, Anglie a Austrálie měly kon-stantní profi l a téměř konstantní ještě Maďarsko. Výrazně se zmírnil profi l Nového Zélandu, který však jako jediný leží celý pod průměrem zemí. Naopak velmi se zlepšily všechny skupiny žáků ze Singapuru a hodnoty od 25. percentilu výše výrazně převyšují průměrné skóry žáků ostatních zemí. Ve druhé skupině má po zhoršení relativního výsledku všech skupin žáků téměř konstantní profi l Rakousko a hodnoty všech jeho percentilů se liší jen nepatrně od průměru 13 zemí. Relativní profi l výsledků nor-ských žáků se změnil na klesající a všechny skupiny žáků se zhoršily, celý profi l jejich výsledků leží výraz-ně pod průměrem sledovaných zemí a je mezi 13 zeměmi nejhorší. Naopak nad průměrem zůstává celý relativní profi l Japonska a po výrazném zlepšení se tam posunul i relativní profi l Hongkongu, jehož 10 % žáků s nejslabším výsledkem předčilo stejnou skupinu žáků ze Singapuru. Relativní profi l českých žáků má přibližně stejný charakter jako v roce 1995, ale po zhoršení všech skupin žáků leží téměř celý mírně pod průměrem zemí a jen nepatrně se liší od relativního profi lu slovinských žáků, kteří se naopak zlepšili.V roce 2011 měly relativní profi ly všech zemí první skupiny rostoucí charakter, ale nad průměrem zůstal jako celek pouze profi l Singapuru. Naopak pod průměrem zůstává celý relativní profi l Nového Zélandu a klesl tam také relativní profi l Austrálie. Ve druhé skupině mají všechny země klesající rela-tivní profi l, nad průměrem 13 zemí zůstává nadále celý profi l Japonska, naopak pod průměrem zemí zůstal celý relativní profi l Norska, přestože se zlepšil výsledek norských žáků od 5. až po 50. per-centil. Relativní výsledek 25 % nejlepších žáků se téměř nezlepšil a byl u této skupiny žáků nejhorší ze všech sledovaných zemí. Relativní profi ly Rakouska a Hongkongu, který se zhoršil, jsou mírně kle-sající, příliš se neliší a nacházejí se v blízkosti průměru. Tvar relativního profi lu českých žáků zůstá-vá přibližně stále stejný, po jejich zlepšení v celém spektru se opět posunul nad průměr vybraných 13 zemí, v porovnání s jejich průměrem je rozdíl menší než v roce 1995.Na obrázku 1.12 jsou znázorněny profi ly výsledků českých žáků, žáků sousedních zemí a Maďarska v přírodovědě.Vidíme, že profi ly výsledků zemí jsou velmi podobné a navzájem se liší méně než v matematice, také v přírodovědě je celý profi l Polska mírně pod ostatními profi ly. Profi l českých žáků se nejvíce shodu-je s profi ly žáků z Německa, z Rakouska a ze Slovenska. Pouze slovenští a maďarští žáci z dolní části Percentil 5.10.25.50.75.90.95.350 400 450 500 550 600 650 700 Polsko Hodnota Německo Česká republika Rakousko Maďarsko Slovensko Obr. 1.12 Profi l výsledků středoevropských zemí v přírodovědě, TIMSS 2011