15 1 VÝVOJ VÝSLEDKŮ V ČASE V roce 1995 čeští žáci prokázali v přírodovědě velmi dobrý výsledek, jehož hodnota byla výrazně nad průměrem vybrané skupiny zemí, do roku 2007 vykázali druhé největší zhoršení po žácích z Norska a umístili se výrazně pod průměrem 14 zemí. Průměrný výsledek České republiky se v obdo-bí 2007 až 2011 zlepšil nejvíce ze všech zemí, jeho hodnota je srovnatelná s výsledkem z roku 1995 a vrátili jsme se mezi nadprůměrně úspěšné země. Protože se však průměr vybrané skupiny zemí od roku 1995 zvýšil, není odstup českých žáků od něj tak velký, jako byl v roce 1995.Obrázek 1.10 zachycuje vývoj průměrného výsledku žáků v přírodovědě pro 13 sledovaných zemí od roku 1995 do roku 2011. Vyřadili jsme Írán, který měl ve všech šetřeních výrazně nejslabší výsled-ky. V roce 1999 se šetření mezi žáky 4. ročníku nekonalo a v roce 2003 se do něj nezapojila Česká republika a Rakousko. Pro všechny ostatní země jsme hodnoty z tohoto šetření použili.Česká republika má velmi podobný vývoj výsledku v přírodovědě jako Rakousko s tím rozdílem, že se čeští žáci mnohem výrazněji zlepšili od roku 2007 do roku 2011. Je však potřeba mít na pamě-ti, že u těchto dvou zemí nemáme informace o vývoji v období 1995 až 2007. Třetí zemí s podob-ným průběhem vývoje průměrného výsledku v přírodovědě je Nizozemsko, kde ale nebyly změny ve výsledcích tak výrazné.Od roku 1995 se nejvíce zlepšili žáci z Íránu, který v grafu není, ze Singapuru a ze Slovinska. Naopak statisticky významný pokles byl zaznamenán u žáků z Norska, ti se však po velkém propadu v roce 2003 postupně zlepšují.Relativní profi ly výsledků žákůStejně jako v matematice budeme dále sledovat celkové výsledky a jejich vývoj pomocí hodnot vybraných percentilů (5., 10., 25., 50., 75., 90., a 95.). Na obrázku 1.11 jsou znázorněny relativní pro-fi ly výsledků v přírodovědě pro všech 13 zemí ve třech šetřeních TIMSS. Země jsou rozděleny do tří skupin, zachovali jsme stejné složení skupin jako v matematice.V první skupině jsou země s rostoucím relativním profi lem kromě Maďarska, které má mírně klesa-jící profi l a zároveň má celé spektrum žáků pod průměrem 13 zemí. Ostatní země mají alespoň jednu skupinu žáků, kteří mají mezi sledovanými zeměmi podprůměrný výsledek, a jinou skupinu s nad-průměrným výsledkem. Většina zemí ve druhé skupině má klesající profi l (žáci s lepším výsledkem si vedou vzhledem k průměru zemí relativně hůře než žáci s horším výsledkem). Jedinou zemí 1995 450 470 490 510 530 550 590 570 610 1999 2003 2007 2011 Anglie Průměrný výsledek Austrálie Česká republika Hongkong Japonsko Maďarsko Nizozemsko Norsko Nový Zéland Rakousko Singapur Slovinsko USA Obr. 1.10 Trend v průměrném výsledku zemí v přírodovědě