14 1 PIRLS 2011 & TIMSS 2011 – V YBRANÁ ZJIŠTĚNÍ V roce 2007 se nelišily výsledky čtvrtiny dívek a chlapců s nejnižší úspěšností řešení úloh z okruhu čísla. V horní polovině spektra se s rostoucí úspěšností pomalu zvětšovaly mezi dívkami a chlapci rozdíly ve výsledku odpovídajících skupin, přičemž byli úspěšnější chlapci. Celý profi l výsledků chlap-ců z roku 2011 leží nad ostatními profi ly. Znamená to, že chlapci z dolní poloviny spektra se zlepšili více než dívky, v horní čtvrtině spektra se pak dívky i chlapci zlepšili zhruba stejně. Zatímco se chlapci zlepšili v celém spektru přibližně o stejný počet bodů, dívky s lepšími výsledky se zlepšily o něco více než dívky s horšími výsledky.V dovednostech spojených s uvažováním nepozorujeme velké rozdíly mezi chlapci a dívkami. V roce 2007 splývaly jejich profi ly v celé dolní polovině spektra, chlapci z horní poloviny spektra byli v řešení úloh na uvažování úspěšnější. V roce 2011 se profi ly výsledků českých dívek a chlapců lišily v celém rozsahu jen minimálně, znamená to, že dívky z horní čtvrtiny spektra se zlepšily o něco více než stej-ná skupina chlapců, ale zároveň pozorujeme, že dívky i chlapci s horšími výsledky se zlepšili více než dívky a chlapci s lepšími výsledky.1.2 PŘÍRODOVĚDA V roce 2011 se do přírodovědného šetření žáků 4. ročníku zapojilo 17 zemí, které testovaly stejně staré žáky již v roce 1995. Za toto období šestnácti let se osm zemí zlepšilo a pouze žáci z Norska se stati sticky významně zhoršili. Čeští žáci prokázali v roce 2011 výsledek na stejné úrovni jako v roce 1995. Protože testování žáků v matematice i v přírodovědě probíhá v projektu TIMSS součas-ně, budeme dále sledovat stejnou skupinu zemí jako v předešlé části. Na obrázku 1.9 jsou uvedeny průměrné výsledky zemí, které se zapojily do šetření TIMSS v letech 1995, 2007 a 2011. Země jsou ve všech třech šetřeních řazeny sestupně podle průměrného výsledku. Průměrný výsledek země je statisticky významně lepší než průměr 14 zemí Průměrný výsledek země se statisticky významně neliší od průměru 14 zemí Průměrný výsledek země je statisticky významně horší než průměr 14 zemí Rok 1995 Japonsko 553 USA 542 Rakousko 538 Česká republika 532 Nizozemsko 530 Anglie 528 Singapur 523 Austrálie 521 Hongkong 508 Maďarsko 508 Nový Zéland 505 Norsko 504 Slovinsko 464 Írán 380 Průměr 510 Rok 2007 Singapur 587 Hongkong 554 Japonsko 548 Anglie 542 USA 539 Maďarsko 536 Austrálie 527 Rakousko 526 Nizozemsko 523 Slovinsko 518 Česká republika 515 Nový Zéland 504 Norsko 477 Írán 436 Průměr 524 Rok 2011 Singapur 583 Japonsko 559 USA 544 Česká republika 536 Hongkong 535 Maďarsko 534 Rakousko 532 Nizozemsko 531 Anglie 529 Slovinsko 520 Austrálie 516 Nový Zéland 497 Norsko 494 Írán 453 Průměr 526 Obr. 1.9 Průměrné výsledky 14 zemí v přírodovědě