13 1 VÝVOJ VÝSLEDKŮ V ČASE 39 % všech úloh, a naopak v porovnání s celkovým výsledkem byla úspěšnější při řešení úloh zařa-zených do kategorie uvažování.Vývoj výsledků v čase můžeme sledovat také na dílčích škálách. Vzhledem ke změně metodo logie šetření a zapojení České republiky do jednotlivých cyklů projektu TIMSS můžeme porovnávat výsled-ky českých žáků na dílčích škálách pouze z let 2007 a 2011, tedy za období, kdy se v matematice statisticky významně zlepšili. Změny hodnot vybraných percentilů na dílčích škálách jsou uvedeny v tabulce 1.1.Na všech šesti dílčích škálách se zvýšily hodnoty všech vybraných percentilů – žáci se tedy ve všech obsahových i operačních kategoriích zlepšili v celém spektru. Žáci z dolní části spektra se zlepšili více než žáci z horní části spektra v řešení geometrických úloh a úloh na práci s daty. Stejně tomu bylo v operační kategorii uvažování; naopak při prokazování znalostí dosáhli žáci s lepšími výsledky větší-ho zlepšení v porovnání se žáky s horšími výsledky.Profi ly výsledků chlapců a dívek v matematice jako celku se od roku 2007 do roku 2011 změnily vel-mi podobně, větší rozdíly však můžeme zjistit při porovnávání profi lů výsledků na dílčích škálách. Na obrázku 1.8 jsou znázorněny profi ly výsledků českých dívek a chlapců v tematickém okruhu čísla a v oblasti uvažování.Dílčí škála Rozdíl hodnot percentilů v letech 2007 až 2011 5.10.25.50.75.90.95.Čísla 21 20 22 22 24 24 25 Geometrie 36 35 32 25 21 16 13 Data 54 50 43 36 30 25 21 Prokazování znalostí 22 26 29 31 33 34 35 Používání znalostí 20 22 22 20 17 15 11 Uvažování 40 39 35 30 28 24 22 Tab. 1.1 Rozdíl v hodnotách percentilů českých žáků na dílčích škálách, matematika dívky 2007 chlapci 2007 Percentil Percentil 5.10.25.50.75.90.95.5.10.25.50.75.90.95.350 300 400 350 450 400 500 450 550 500 600 550 600 650 650 700 Hodnota – čísla Hodnota – uvažování dívky 2011 chlapci 2011 Obr. 1.8 Změna profi lu výsledků českých dívek a chlapců na dílčích škálách