11 1 VÝVOJ VÝSLEDKŮ V ČASE Skupina 10 % českých žáků s nejhoršími výsledky zaostává za stejnými žáky z Rakouska a z Německa, kde i tito žáci prokazují určitou úroveň vědomostí. Asi 10 % českých žáků s nejlepšími výsledky se vyrovnalo žákům z Německa a ze Slovenska, ale výrazně zaostávají za stejnou skupinou žáků z Maďarska. V porovnání se Slovenskem je na tom lépe přibližně čtvrtina českých žáků se slabými výsledky, zbývající část profi lu je pro obě země prakticky totožná. Profi l výsledků českých žáků se nejlépe shoduje s profi ly žáků ze Slovenska a z Rakouska.Změna profi lu výsledků českých žákůCo znamená velké zhoršení průměrného výsledku českých žáků v matematice, vidíme z profi lu jejich výsledků (viz obr. 1.5) znázorněného pomocí hodnot vybraných percentilů pro všechna tři šetření TIMSS. Od roku 1995 do roku 2007 se výrazně zhoršil výsledek všech skupin žáků, největší pokles přitom pozorujeme u žáků s nejlepšími výsledky. Profi l výsledků českých žáků v roce 2011 má přibližně stej-ný charakter jako v roce 2007, zhruba stejné zlepšení prokázaly všechny skupiny žáků, od těch nej-slabších až po žáky s nejlepším výsledkem v matematice. Z obrázku 1.5 je patrné, že přetrvává propad zejména ve výsledku lepších žáků, znamená to, že se výrazně snížil podíl českých žáků s výbornými znalostmi z matematiky. Porovnáním profi lů výsledků chlapců a dívek jsme zjistili, že se v průběhu času měnily stejně.Profi ly výsledků českých žáků na dílčích škálách Vedle celkové škály pro matematiku bylo v projektu TIMSS vytvořeno šest dílčích škál pro jednotlivé sledované kategorie – tři obsahové a tři operační; výsledky žáků na dílčích škálách můžeme přitom porovnávat s výsledky na celkové škále. Matematické učivo (obsah) bylo rozděleno do tří tematic-kých okruhů: čísla, geometrie a data. Obrázek 1.6 zobrazuje profi ly výsledků českých žáků v roce 2011 na celkové škále a na třech obsahových škálách.Profi l výsledků českých žáků na celkové škále je v celém rozsahu prakticky totožný s profi lem jejich výsledků na škále čísla. Čísla jsou hlavním učivem na 1. stupni základní školy a úlohy z tohoto okru-hu tvořily polovinu všech testových úloh šetření TIMSS 2011. Přibližně 10 % žáků s nejslabším Percentil 5.10.25.50.75.90.95.350 400 450 500 550 600 650 700 Hodnota – matematika ČR 2011 ČR 1995 ČR 2007 Obr. 1.5 Změna profi lu výsledků českých žáků v matematice