10 1 PIRLS 2011 & TIMSS 2011 – V YBRANÁ ZJIŠTĚNÍ Dříve než se zaměříme na podrobnější rozbor výsledku českých žáků, ještě porovnáme profi l jejich výsledků s profi ly výsledků dalších středoevropských zemí zapojených do šetření TIMSS 2011.Profi ly výsledků středoevropských zemí jsou podobné. Vidíme, že nejmenší rozdíly mezi žáky jsou v Německu, přitom v průměru dosáhlo nejlepšího výsledku z vybraných pěti zemí, a naopak největ-ší rozdíly jsou mezi žáky z Maďarska (profi l je nejstrmější). Asi polovina německých žáků se slabšími výsledky předstihla stejné skupiny žáků z ostatních zemí a 25 % německých žáků s nejlepšími výsled-ky zaostává pouze za stejnou skupinou žáků z Maďarska, kteří tak prokázali nejlepší výsledky.Nizozemsko – Pokles výsledků v TIMSS motivoval vládu k vytvoření programů zaměřených na zlep-šení výsledků v matematice. Proběhla veřejná diskuze o metodách výuky matematiky.Rakousko – Bylo zorganizováno sympozium odborníků na vzdělávání a tvůrců vzdělávací politiky. Výsledky TIMSS pomohly identifi kovat slabá místa v rakouském vzdělávacím systému. Byl zave-den povinný rok předškolního vzdělávání.Norsko – Národní zprávy TIMSS došly k závěru, že se málo pozornosti věnuje formální matemati-ce, jako je aritmetika a algebra, a málo se využívá strategií, jako je trénink základních dovedností a diskuze.Slovinsko – TIMSS je důležitým zdrojem nápadů ohledně změn výuky a vývoje učebního procesu. Vytvářejí se projekty jako národní doplňky pro další cyklus TIMSS. Učitelé využívají uvolněné úlohy.USA – Výsledky TIMSS se využily ke zlepšení výuky přírodních věd, technologií, technických před-mětů a matematiky. Experti se zaměřili především na kurikula států, které dosahují nejlepších výsledků.Hongkong – Koordinátor TIMSS vedl tým výzkumníků, kteří analyzovali data. Výsledky byly pou-žity při tvorbě nového kurikula. Řada studentů psala diplomové nebo dizertační práce založené na datech TIMSS.Japonsko – Účast v TIMSS a dalších projektech je aktivita řízená vzdělávací politikou ministerstva školství. Vzniklo několik výzkumných studií, které byly použity v diskuzích o zlepšení výuky.Nový Zéland – Vznikla pracovní skupina pro matematiku a přírodní vědy. Její doporučení vedla napří-klad k vývoji zdrojů pro žáky a učitele, nástrojů hodnocení a programů profesního rozvoje.Singapur – Účast v TIMSS poskytla vhled do znalostí žáků a jejich schopností aplikace a uvažování v matematice a přírodních vědách. Data se používají k identifi kaci silných a slabých míst.Percentil 5.10.25.50.75.90.95.350 400 450 500 550 600 650 Polsko Hodnota Německo Česká republika Rakousko Maďarsko Slovensko Obr. 1.4 Profi l výsledků středoevropských zemí v matematice, TIMSS 2011