7 1 VÝVOJ VÝSLEDKŮ V ČASE uvedené skupiny zemí. Průměr zvolené skupiny 14 zemí se ve sledovaném období na škále TIMSS postupně zvyšoval z 511 bodů v roce 1995 na 528 bodů v roce 2011.Na obrázku 1.2 je pro danou skupinu zemí grafi cky znázorněn vývoj průměrného výsledku žáků v mate-matice za sledované období šestnácti let. V tomto období se také uskutečnilo šetření v roce 2003, do kterého se vedle České republiky nezapojilo ještě Rakousko. U těchto dvou zemí proto nemáme informace o změnách za období dvanácti let. Pro všechny ostatní země jsme při sestrojování grafu použili hodnoty i z tohoto šetření. Abychom na ose výsledků dosáhli co největšího rozlišení, nezařadili jsme do grafu Írán, který měl výrazně nižší výsledky v porovnání s ostatními zeměmi.Podobný průběh vývoje průměrného výsledku v matematice jako u českých žáků pozorujeme ještě u žáků z Norska s tím rozdílem, že u nich se trend obrátil kolem roku 2003 (výsledek českých žáků z tohoto roku nemáme) a v roce 2011 již výrazně překonali výsledek z roku 1995. Za období 1995 až 2011 se nejvíce zlepšili žáci Anglie a Slovinska následováni žáky Hongkongu a Íránu, který v grafu není.Relativní profi ly výsledků žákůUvedli jsme změny v průměrných výsledcích zemí v průběhu šestnácti let, důležité však je změnám porozumět a případně umět vysvětlit jejich příčiny. Celkové výsledky si představíme pomocí relativ-ního profi lu výsledků žáků vzhledem k průměru skupiny 13 zemí uvedených na obrázku 2 (vyřadili jsme Írán). Sledovat budeme relativní profi l 90 % žákovské populace, který je vyjádřen rozdíly hod-not zvolených percentilů (5., 10., 25., 50., 75., 90. a 95.) konkrétní země od průměru výše uvede-ných 13 zemí, tedy výsledky žáků rozdělených do skupin podle úspěšnosti. Na obrázku 1.3 jsou zná-zorněny relativní profi ly všech 13 zemí pro tři šetření TIMSS. Země jsme rozdělili do tří skupin podle relativního profi lu výsledků z roku 1995 – rostoucí profi l (Anglie, Austrálie, Maďarsko, Nový Zéland, Singapur), klesající profi l (Hongkong, Japonsko, Nizozemsko, Norsko, Rakousko) a konstantní profi l (Česká republika, Slovinsko, USA).V první skupině jsou země, jejichž žáci s lepšími výsledky si vedou relativně lépe vzhledem k průměru dané skupiny než žáci s horšími výsledky. Pouze žáci ze Singapuru mají v celém spektru nadprůměrné 1995 450 470 490 510 530 550 590 570 610 1999 2003 2007 2011 Anglie Průměrný výsledek Austrálie Česká republika Hongkong Japonsko Maďarsko Nizozemsko Norsko Nový Zéland Rakousko Singapur Slovinsko USA Obr. 1.2 Trend v průměrném výsledku zemí v matematice