OBSAH ÚVOD . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5 1 VÝVOJ VÝSLEDKŮ V ČASE . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6 1.1 Matematika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6 1.2 Přírodověda . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14 1.3 Čtenářská gramotnost . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21 2 SOUVISLOSTI MEZI ČTENÍM, MATEMATIKOU A PŘÍRODOVĚDOU . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27 2.1 Porovnání výsledků žáků . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27 2.2 Faktory ovlivňující výsledky žáků . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30 3 ZAMÝŠLENÉ A DOSAŽENÉ KURIKULUM . . . . . . . . . . . 36 3.1 Postavení čtení v kurikulu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36 3.2 Účely čtení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38 3.3 Informační technologie a čtení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40 3.4 Diferenciace výuky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42 3.5 Knihovny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46 4 VZTAH ŽÁKŮ KE ČTENÍ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49 4.1 Obliba čtení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49 4.2 Obliba textů mimo školu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50 4.3 Obliba textů z testu PIRLS u českých žáků . . . . . . . . . . . . . . 53 PŘÍLOHA: VÝSLEDKY NADPRŮMĚRNÝCH ŽÁKŮ VYBRANÝCH ZEMÍ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56