Česká školní inspekce Kritéria hodnocení podmínek, průběhu Čj.: ČŠIG-2519/16-G2 a výsledků vzdělávání 120/121 3.3 Poradenští pracovníci ŠPZ vstřícně spolupracují, poskytují si vzájemně podporu a zpětnou vazbu Popis kritéria Poradenští pracovníci ŠPZ mezi sebou vytvářejí, podporují a udržují kolegiální vztahy a vzájemný respekt. Aktivně spolupracují, předávají si poznatky a využívají k tomu i možnost konzultovat odborné problémy s kolegy z jiných poradenských pracovišť. Vzniklé problémy jsou otevřeně řešeny, samozřejmostí je snaha pracovat jako tým. 3.4 Poradenští pracovníci ŠPZ aktivně spolupracují na svém profesním rozvoji Popis kritéria Poradenští pracovníci ŠPZ svoji práci pravidelně vyhodnocují. Jsou aktivní v přístupu ke svému profesnímu rozvoji. Pravidelně se účastní kurzů a seminářů k doplnění svého vzdělání a odborných dovedností. Účelně využívají i samostudia a rozmanitých efektivních forem sdílení zkušeností. Zajímají se o nové trendy a získané poznatky uplatňují ve vzdělávání. Zkušení poradenští pracovníci ŠPZ působí ve vztahu ke svým kolegům v poradenském systému jako lektoři, mentoři či koučové. Tak předávají systematicky své zkušenosti s cílem ovlivnit pozitivně kvalitu poradenského systému. 4 Průběh poradenské činnosti Kvalitní poradenské zařízení poskytuje služby v nejvyšší možné kvalitě. Veškeré aktivity, které poradenský pracovník ŠPZ realizuje, směřují k vytváření podmínek pro úspěšné naplňování speciálních vzdělávacích potřeb klientů a jsou vždy vedeny v jejich nejlepším zájmu. Jsou realizovány v souladu s etickými pravidly a respektují nejnovější poznatky teorie i praxe. Při konfliktu zájmů různých aktérů poradenského procesu (klient, pedagog, rodič) vždy upřednostňují nejlepší zájem klienta. 4.1 Poradenští pracovníci ŠPZ při diagnostice využívají adekvátní diagnostické nástroje Popis kritéria Poradenští pracovníci ŠPZ používají k určení speciálních vzdělávacích potřeb klienta vhodnou formou standardizované diagnostické nástroje v případě, že tyto jsou dostupné. V případě, že pro diagnostiku určitých funkcí nejsou tyto standardizované nástroje k dispozici, preferují ty, které akceptují obecně uznanou normu. Pro diagnostiku žáků se znevýhodněním, pro které nejsou na českém trhu upravené diagnostické nástroje, upravují ty, které jsou určeny pro intaktní populaci, a v případě potřeby vytvářejí pomocné diagnostické nástroje vlastní. Při používání nestandardizovaných diagnostických nástrojů hledají konsenzus na jejich použití i v jiných ŠPZ s obdobným zaměřením tak, aby v rámci ČR bylo dosaženo co nejvyššího stupně objektivity v posuzování speciálních vzdělávacích potřeb žáka. 4.2 Poradenští pracovníci ŠPZ vedou o své činnosti předepsanou dokumentaci a dodržují předepsané termíny Popis kritéria V ŠPZ je řádně vedena a bezpečně uchovávána veškerá dokumentace týkající se poradenské činnosti s klientem. Spisy klientů jsou uloženy tak, aby k nim neměly přístup nepovolané osoby a nemohlo dojít k jejich zneužití. Jedná se zejména o následující dokumentaci: žádost