Česká školní inspekce Kritéria hodnocení podmínek, průběhu Čj.: ČŠIG-2519/16-G2 a výsledků vzdělávání 119/121 ŠPZ je vybaveno dostupnými diagnostickými nástroji. Disponuje systémem pro evidenci klientů a pro dokumentaci s nimi spojenou. Vybavení pracoviště umožňuje bezpečné uložení a uzamčení osobních spisů klientů. V případě dostatečné vybavenosti ŠPZ kompenzačními pomůckami, případně odbornou literaturou, jsou tyto na požádání zapůjčovány klientům. ŠPZ je vzhledem ke své velikosti, počtu klientů a rozsáhlosti regionu, v kterém působí, vybaveno dostatečným množstvím služebních automobilů. V případě, že SPC působí v rámci školy, vedení školy upřednostňuje využití služebního automobilu ve prospěch klientů před parciálními zájmy. 2.5 Vedení (široké) ŠPZ klade důraz na vlastní profesní rozvoj Popis kritéria Vedení ŠPZ má zpracován plán dalšího vzdělávání, který reflektuje potřeby organizace, zabezpečující jeho odborný a manažerský rozvoj. Aktivně se přiměřenou formou a v přiměřeném rozsahu vzdělává v odborných i obecných dovednostech relevantních k činnosti ŠPZ. 3 Kvalita pracovníků ŠPZ Kvalitní školské poradenské zařízení tvoří kvalitní poradenští a ostatní pracovníci. Kvalitní poradenská činnost se odehrává především v kontaktu klientů (jejich učitelů a zákonných zástupců) s poradenskými pracovníky ŠPZ. Ti jsou kvalifikovaní, profesně zdatní, profesionálně vystupující, vstřícní a zodpovědní. Jsou otevření výměně zkušeností, konstruktivně spolupracují s kolegy. Soustavně se vzdělávají, udržují si přehled o novinkách v oboru, mají kvalitní znalosti o aktuálních legislativních normách, které umějí aplikovat v praxi. 3.1 Poradenští pracovníci ŠPZ jsou pro svou práci kvalifikovaní a odborně zdatní a ke své práci přistupují profesionálně Popis kritéria Všichni pracovníci ŠPZ splňují požadavky na odbornou kvalifikaci dle zákona, tuto odbornost mohou doložit příslušnými doklady, stejně jako další zákonné požadavky (bezúhonnost, zdravotní způsobilost, případně zkoušku z ČJ). Z dostupných dokumentů i individuálních projevů pedagogů je patrné, že odbornost považují za důležitý předpoklad pro vykonávání kvalitní práce s klienty. Ke své práci přistupují profesionálně, jsou dlouhodobě schopni vést s klienty i jejich rodiči konstruktivní dialog, názorový nesoulad nechápou osobně. 3.2 Poradenští pracovníci ŠPZ důsledně uplatňují při komunikaci s klienty, rodiči a kolegy vstřícný, respektující přístup Popis kritéria Poradenští pracovníci ŠPZ komunikují s klienty i všemi ostatními, kteří jsou zapojeni do péče o klienta, zdvořilým a přátelským způsobem. Reagují citlivě na složitost situace, která přivedla klienta do poradenského zařízení, na sociální, emocionální, kognitivní a fyzické potřeby klientů. Všechny osoby zúčastněné na poradenském procesu naslouchají a projevují vstřícnost, vřelost, zájem a respekt ke každému z nich. Poradenští pracovníci ŠPZ jednají s rodiči dětí, kolegy a dalšími členy komunity s respektem a úctou. Respektují případná sociální, národnostní a etnická specifika klientů. Krizové situace jsou schopni řešit bezodkladně a ve prospěch klienta. Svým vlastním jednáním modelují a podporují prosociální chování.