Česká školní inspekce Kritéria hodnocení podmínek, průběhu Čj.: ČŠIG-2519/16-G2 a výsledků vzdělávání 118/121 ŠPZ a vytváří takové pracovní podmínky, které umožňují realizovat poradenskou činnost ve prospěch klientů. ŠPZ má jednoznačně určené osoby, na které je delegován monitoring odborné úrovně zpráv z vyšetření a doporučení ke vzdělávání – základních dokumentů, které souvisí s podporou klientů. Vedení ŠPZ průběžně monitoruje hodnocení činnosti ŠPZ ze strany škol a zákonných zástupců. Shromažďuje dokumenty s tímto hodnocením související (kladná i záporná hodnocení) a využívá je v odůvodněných případech k úpravě poradenských procesů. Vedení ŠPZ aktivně sleduje aktuální trendy v oboru a změny v příslušné legislativě a v odůvodněných případech na jejich základě mění zavedené pracovní postupy. Průběžně sleduje a sbírá informace podstatné pro své další směřování (právní změny, trendy ve vzdělávání, vývoj vzdělávací politiky, socioekonomické změny v regionu školy, demografická data a plány územního rozvoje regionu) a zohledňuje je v aktualizacích své strategie a koncepce. 2.2 Vedení ŠPZ aktivně vytváří zdravé klima – pečuje o vztahy mezi pracovníky ŠPZ a o vzájemné vztahy a spolupráci všech aktérů (klienti, školy, zákonní zástupci, spolupracující organizace) Popis kritéria Vedení ŠPZ vytváří podmínky pro bezpečné prostředí k výměně názorů. Vede pracovníky ŠPZ k tomu, aby mezi sebou konzultovali odborné problémy s cílem zajistit klientovi optimální podmínky pro jeho vzdělávání a osobnostní rozvoj. Vedení ŠPZ vklade důraz na to, aby pracovníci ŠPZ respektovali klienta a jeho zákonného zástupce, jednali s nimi na partnerském principu, ctili právo na ochranu osobních a citlivých dat. K tomu má zpracovaný postup tak, aby zabezpečil jednotný přístup ke klientovi u všech pracovníků ŠPZ. Vedení ŠPZ vede pracovníky ŠPZ k tomu, aby i se školami a jejich pedagogy komunikovali na partnerské úrovni, zvažovali jejich názory, jejich možnosti i schopnosti. 2.3 Vedení ŠPZ cíleně pečuje o naplnění relevantních potřeb každého pracovníka ŠPZ a jeho profesní rozvoj, vytváří podmínky pro výměnu pedagogických zkušeností s dalšími ŠPZ a účinně podporuje začínající pracovníky ŠPZ Popis kritéria Vedení vytváří takové pracovní podmínky, aby byla možná výměna zkušeností pracovníků ŠPZ a konzultace aktuálních problémů mezi pracovníky ŠPZ i s odborníky z jiných ŠPZ. ŠPZ má zpracován systém podpory nových a začínajících pracovníků. Umožňuje pracovníkům ŠPZ odborné stáže na obdobně zaměřených poradenských pracovištích a vytváří zároveň podmínky pro to, aby se tyto stáže mohly odehrávat i v jeho ŠPZ. Podporuje pracovníky ŠPZ v rozvoji jejich odbornosti (zejména v oblasti nových trendů), ale i v oblasti tzv. „měkkých dovedností“. Má zpracovaný takový plán dalšího vzdělávání pracovníků ŠPZ, který odpovídá potřebám ŠPZ a jeho personálním a finančním možnostem. 2.4 Vedení ŠPZ cíleně pečuje o udržování a rozvoj prostorových a materiálních podmínek ŠPZ Popis kritéria ŠPZ má vhodné prostory pro výkon poradenské činnosti (individuální i skupinové) a disponuje dostatečným sociálním zázemím pro klienty i pracovníky ŠPZ. Je vybaveno v dostatečném množství výpočetní technikou s internetovým připojením a s umožněním sdílení dat uvnitř organizace. Díky vybavení mobilními telefony mohou pracovníci ŠPZ komunikovat s klienty v pracovní době i v případě, že nejsou na pracovišti.