Česká školní inspekce Kritéria hodnocení podmínek, průběhu Čj.: ČŠIG-2519/16-G2 a výsledků vzdělávání 117/121 1.2 ŠPZ funguje podle jasných pravidel umožňujících konstruktivní komunikaci všech aktérů (pracovníci ŠPZ, klienti) Popis kritéria ŠPZ má zpracován soubor směrnic a vnitřních předpisů zajišťujících chod organizace. Ten je v souladu s provozem konkrétního ŠPZ. Přijaté vnitřní normy jsou v souladu s platnými legislativními normami. Z rozhovoru s pracovníky ŠPZ je zřejmé, že pracovníci ŠPZ mají možnost podílet se na tvorbě vnitřních norem tak, aby tyto umožňovaly plnění cíle organizace. Pracovníci ŠPZ jsou seznámeni s vydanými předpisy a ve své práci je respektují a naplňují. 1.3 ŠPZ spolupracuje s vnějšími partnery takovým způsobem, který naplňuje potřeby vzdělávání a osobnostní rozvoj jejich klientů. Spolupráci využívá k vlastnímu rozvoji a zkvalitňování činnosti. Popis kritéria Pravidelnou spoluprací se školami a rodinami klientů ŠPZ naplňuje potřebu komplexního přístupu k řešení speciálních vzdělávacích potřeb dítěte, žáka či studenta. V případě potřeby však spolupracuje i s dalšími subjekty podílejícími se na zdravém vývoji a vzdělávání klienta, jako např. lékaři a další odborníci ve zdravotnictví, neziskové organizace z oblasti podpory dětí a mládeže, organizace poskytující služby osobám s postižením, organizace zabývající se prevencí a intervencí v prevenci rizikového chování či Úřady práce. V odůvodněném případě, kdy zákonný zástupce žáka prokazatelně nejedná v zájmu svého dítěte, ŠPZ informuje o této skutečnosti OSPOD, případně obec s rozšířenou působností, Policii ČR či soud. Prostřednictvím této spolupráce se rozšiřují kompetence odborných pracovníků a vedou ke zkvalitnění poradenské činnosti. 2 Vedení ŠPZ Kvalitní ŠPZ musí mít kvalitní vedení. Kritéria v této oblasti kladou důraz na aktivitu vedení poradenského zařízení. To je reprezentováno jednak řediteli ŠPZ (zejména v případě PPP), jednak řediteli škol a vedoucími poradenských zařízení (zejména v případě SPC). Vzhledem ke složité struktuře části ŠPZ se jedná rovněž o vedoucí jednotlivých pracovišť (včetně dislokovaných). Právě přístup vedení ŠPZ v oblasti řízení poradenských procesů je klíčový pro kvalitu poradenské činnosti. Důraz je kladen na propojení všech tří základních činností: realizace opatření a jejich řízení, monitorování a vyhodnocování i následném přijímání opatření. Nezbytnou součástí vedení je i vytváření zdravého klimatu, zajištění a rozvoj kvalitního pracovního kolektivu, ale i zajištění materiálních podmínek pro realizaci poradenského procesu. Nutným předpokladem kvalitního vedení ŠPZ je vlastní profesní rozvoj členů vedení ŠPZ. 2.1 Vedení ŠPZ aktivně řídí, pravidelně monitoruje a vyhodnocuje práci ŠPZ a přijímá účinná opatření Popis kritéria V případě, že ředitel školy deleguje řízení SPC na manažerské povinnosti vedoucího pracovníka SPC, vytváří mu takové podmínky, aby mohl vykonávat jak odbornou, tak řídicí a koordinační činnost. Vytváří zejména podmínky pro bezpečný výkon funkce vedoucího SPC. S vedoucím SPC pravidelně komunikuje a vždy si je plně vědom své zodpovědnosti za tuto součást školy. Výše uvedené se vztahuje i na vedoucího dislokovaného pracoviště (PPP i SPC). Vedení ŠPZ průběžně monitoruje efektivitu poradenské činnosti všech odborných pracovníků