Česká školní inspekce Kritéria hodnocení podmínek, průběhu Čj.: ČŠIG-2519/16-G2 a výsledků vzdělávání 116/121 Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání Modifikace pro školská poradenská zařízení (dále jen „ŠPZ“) 1 Koncepce a rámec ŠPZ Kvalitní ŠPZ ví, kam chce směřovat, a jde úspěšně za svým cílem. Kritéria v této oblasti kladou důraz na jasná pravidla a mechanismy, s jejichž pomocí vedení ŠPZ řídí a které umožňují efektivní činnost organizace. Zajišťují, že ŠPZ je bezpečným prostředím pro klienty (děti, žáky, studenty, jejich učitele a zákonné zástupce) respektujícím právo na volbu poradenského zařízení, odbornou pomoc a ochranu osobních dat. Základem systematického zvyšování kvality je srozumitelná vize, koncepce a formulace cílů ve veřejně přístupném dokumentu. Je nezastupitelnou součástí poradenského systému v daném regionu. Je partnerem pro další subjekty zajišťující v daném regionu péči o děti, žáky a studenty s problémy týkajícími se zdravotního stavu, vzdělávání i osobního života (odborní lékaři, odbory sociálně-právní ochrany dětí (OSPOD), organizace zabývající se osobami se zdravotním postižením, organizace z oblasti prevence rizikového chování apod.). Tvoří přirozené prostředí pro odbornou komunikaci pedagogů daného regionu. Má jasná, všem srozumitelná pravidla a mechanismy organizace své činnosti. 1.1 ŠPZ má jasně formulovanou vizi a realistickou strategii rozvoje, které její pracovníci sdílejí a naplňují Popis kritéria Školské poradenské zařízení vykonává činnost pedagogicko-psychologické poradny (PPP), speciálního pedagogického centra (SPC), nebo spojeného PPP a SPC. V případě, že vykonává činnost SPC, má určeno, pro jaký typ znevýhodnění je určeno a zaměřeno. Naplňuje případná doporučení zřizovatele týkající se vymezení regionu, ve kterém poskytuje své služby. Doporučení zřizovatele však nenadřazuje právu zletilého žáka (jeho zákonného zástupce) na svobodnou volbu poradenského zařízení. V tomto případě však informuje zájemce o poradenskou službu o možných omezeních, která s sebou poskytování těchto služeb mimo doporučený region může přinést. ŠPZ má zpracovaný dlouhodobý plán rozvoje, který vychází z vize a strategie rozvoje ŠPZ; jeho cíle jsou srozumitelné. Má zde dostatečně popsán přehled poskytovaných služeb – ty jsou v souladu s legislativním vymezením. Má rovněž vymezen systém péče o klienta a spolupráce se školami a s rodinou klienta. V dokumentaci je rovněž jednoznačně uvedeno, jakým způsobem bude ŠPZ postupovat v případě, že klient z důvodu svého znevýhodnění potřebuje podporu z více ŠPZ. Každé pracoviště ŠPZ má vymezenou a prokazatelně uveřejněnou provozní dobu. Poradenští pracovníci (dále jen „pracovníci ŠPZ“) splňují kvalifikační předpoklady a jejich náplně odpovídají jejich kompetencím a profesnímu zařazení. Pracovníci ŠPZ jednají v souladu se strategií zřizovatele, v souladu s právními normami a vždy v zájmu klienta.