Česká školní inspekce Kritéria hodnocení podmínek, průběhu Čj.: ČŠIG-2519/16-G2 a výsledků vzdělávání 113/121 5.4 Zařízení sleduje a vyhodnocuje úspěšnost dětí v průběhu, při ukončování vzdělávání a v dalším vzdělávání či profesní dráze a aktivně s výsledky pracuje v zájmu zkvalitnění vzdělávání Popis kritéria Zařízení na všech stupních řízení pedagogického procesu efektivně vyhodnocuje úspěšnost dětí v průběhu a ukončování jejich vzdělávání, umí doložit procesy a výsledky tohoto hodnocení a dokáže zpracovat opatření, která vedou ke zkvalitňování procesu hodnocení úspěšnosti dětí. S výsledky hodnocení cíleně pracují pedagogové i vedení zařízení, jejich činnosti a opatření směřují ke zkvalitňování vzdělávání dětí a ke snižování jejich neúspěšnosti. Zařízení má dlouhodobě zavedený účinný systém pro zjišťování úspěšnosti svých absolventů, získané poznatky dokáže efektivně využít pro svůj další rozvoj. Zařízení má specifikovány způsoby následné podpory a poradenství pro mladého dospělého, který opustí péči, a tyto způsoby respektují individuální potřeby mladého dospělého a kladou důraz na zachování a udržení vztahů dítěte, které si v zařízení vytvořilo. 6 Podpora dětí při vzdělávání (rovné příležitosti) Kvalitní zařízení sleduje výchovně vzdělávací pokroky všech dětí a cíleně podporuje ty, kdo vyžadují speciální péči. Smyslem kritérií v této oblasti je zajistit, aby výchovná práce v zařízeních byla zaměřena zejména na oblasti vytváření podmínek pro náležitý rozvoj citové stránky dítěte, podpory jeho sebedůvěry a umožnění jeho aktivní účasti ve společnosti. S dítětem musí být zacházeno v zájmu plného a harmonického rozvoje jeho osobnosti s ohledem na potřeby osoby jeho věku. V maximální možné míře je volba cílů, prostředků a metod přizpůsobena individuálním schopnostem dětí, aby vedla k rozvoji vědomostí, dovedností, kreativity i postojů dětí na bázi kritického sebehodnocení vlastního výsledku. Stejně jako ve všech typech škol a školských zařízení zapsaných do školského rejstříku je zásadním předpokladem pro takové vzdělávání přesvědčení pedagogů o možnosti osobnostního, vědomostního i odborného rozvoje každého dítěte bez ohledu na jeho aktuální pozici na cestě k výchovně vzdělávacím cílům. V indikovaných případech výchovné působení zmírňuje nebo odstraňuje příčiny nebo důsledky poruch chování a přispívá ke zdravému osobnostnímu vývoji dítěte. Hodnocení v této oblasti se soustředí na projevy důvěry v možnost resocializace každého dítěte, rozvoj jeho osobnosti, kognitivních a sociálních dovedností a předpoklady pro úspěšný život a také na zřeknutí se negativní stereotypizace. 6.1 Zařízení poskytuje účinnou podporu všem dětem s potřebou podpůrných opatření Popis kritéria Zařízení systematicky identifikuje individuální potřeby dětí při výchově a vzdělávání, v případě potřeby spolupracuje s odbornými pracovišti. Má vlastní strategii práce s dětmi s potřebou podpůrných opatření a tuto strategii naplňuje. Zařízení sleduje výsledky dětí s potřebou podpůrných opatření a dbá o to, aby dosahovaly maximálního vzdělávacího pokroku. Tam, kde je to vhodné z hlediska zájmu dítěte, pedagogové zvou k procesu hodnocení a plánování vzdělávání další kolegy a odborníky.