Česká školní inspekce Kritéria hodnocení podmínek, průběhu Čj.: ČŠIG-2519/16-G2 a výsledků vzdělávání 112/121 5 Vzdělávací výsledky dětí Kvalitní zařízení umožňuje každému dítěti maximální rozvoj odpovídající jeho možnostem Cílem pro naplňování kritérií v oblasti „vzdělávací výsledky“ je posoudit, zda zařízení efektivně pracuje s výsledky dětí v oblasti resocializace tak, aby absolventi byli vybaveni takovými kompetencemi, které co nejúčinněji podpoří jejich začlenění do společnosti a úspěšnost v dalším životě. Soustavně se sleduje psychosomatický vývoj dítěte i jeho sociální vazby. Velmi důležité je, aby zařízení bylo schopné systematicky zjišťovat objektivní informace o kvalitě svého vzdělávání, dokázalo přijímat a v praxi realizovat smysluplná opatření ke zvyšování kvality poskytovaného vzdělávání na individuální, skupinové i celkové úrovni. V zařízení se vhodně dbá na spolupráci s biologickou rodinou dítěte, případně na okolnosti, kdy se uvažuje o předání k řízení o jiné formě péče (hostitelská rodina, adopce, pěstounská péče). 5.1 Zařízení soustavně získává informace o posunech výsledků každého dítěte ve všech vzdělávacích oblastech a reaguje na ně vhodnými pedagogickými opatřeními Popis kritéria Zařízení důsledně sleduje psychosomatický stav dítěte. Je pečlivě sledován a záznamy o něm jsou vedené v osobní dokumentaci. V povinné dokumentaci je rovněž v úplnosti zaznamenán přehled a hodnocení sociálních vazeb. Vedení zařízení a pedagogové průběžně uplatňují sdílený systém k získávání aktuálních informací o výsledcích vzdělávání každého dítěte a sledování jejich vzdělávacích pokroků. Tento systém je vhodně nastaven vzhledem k podmínkám zařízení a potřebám dětí a umožňuje zařízení podávat pravdivé informace o výsledcích a pokroku všech skupin dětí. Zařízení se zjištěnými vzdělávacími výsledky dlouhodobě cíleně zabývá a dokáže z nich podle potřeby přijímat efektivní opatření ke zlepšování vzdělávacích výsledků dětí. Účinnost přijatých opatření zařízení pravidelně vyhodnocuje na všech stupních řízení pedagogického procesu. Zařízení ve spolupráci s orgány péče o dítě sleduje a podporuje styk s dítěte s jeho biologickou rodinou, případně dalšími osobami. Pomáhají dítěti v orientaci ve složitých rodinných situacích a vazbách tak, aby je dovedlo racionálně vyhodnotit. 5.2 Výsledky vzdělávání dětí odpovídají očekávaným výsledkům podle vzdělávacích programů Popis kritéria Dosahované výchovně vzdělávací výsledky dětí jsou dlouhodobě v souladu s očekávanými výstupy realizovaných vzdělávacích programů. Tento soulad umí zařízení doložit a v průběhu vzdělávání je schopno ho i prokázat. Dětem, které nedosahují očekávaných výsledků vzdělávání, poskytuje zařízení efektivní podporu za účelem jejich dosažení. 5.3 Děti jsou motivovány k dosahování dobrých výsledků a demonstrují sociální a osobnostní kompetence a občanské hodnoty Popis kritéria Zařízení má zavedený účinný systém podpory motivace dětí ke vzdělávání a k dosahování úspěšnosti ve vzdělávání. Vedením zařízení a pedagogy jsou i ve spolupráci se sociálními partnery cíleně rozvíjeny aktivity zaměřené na sociální, občanský a osobnostní rozvoj dětí, děti jsou schopni získané kompetence v průběhu vzdělávání prokázat. Zařízení vytváří vhodné podmínky pro aktivní zapojení co nejvyššího počtu dětí do soutěží a projektových činností, dosahované výsledky pravidelně vyhodnocuje a oceňuje.