Česká školní inspekce Kritéria hodnocení podmínek, průběhu Čj.: ČŠIG-2519/16-G2 a výsledků vzdělávání 111/121 k vzdělávání je vysvětlování souvislostí s reálnými situacemi každodenního života a v maximální možné a vhodné míře i zahrnování takových výchovně vzdělávacích situací a úkolů, v nichž děti úměrně svému rozvoji takové situace sami rozpoznávají a využívají. 4.1 Pedagogové systematicky promýšlejí a připravují vzdělávání v souladu s vědomostními, dovednostními i postojovými cíli definovanými v kurikulárních dokumentech zařízení a potřebami dětí Popis kritéria Pedagogové promýšlejí a připravují vzdělávání v souladu s kurikulárními dokumenty, na základě dosavadních znalostí a zkušeností dětí a s přihlédnutím k jejich specifickým potřebám. Budují u dětí motivaci ke vzdělávání, rozvíjejí všechny okruhy vzdělávacích cílů (tj. vědomosti, dovednosti i postoje) a podněcují děti ke kritickému myšlení. Vytvářejí návyky na účelné využívání volného času. Na děti kladou jasné, přiměřené a srozumitelné požadavky, seznamují děti s výchovně vzdělávacími cíli a vedou je k vyhodnocování jejich dosahování. 4.2 Pedagogové využívají široké spektrum výchovně-vzdělávacích strategií pro naplnění stanovených cílů Popis kritéria Pedagogové volí formy a metody vzdělávání tak, aby odpovídaly stanoveným výchovně vzdělávacím cílům, a vytvářejí pozitivní klima podporující vzdělávání. Vzdělávání je pro děti srozumitelné a dobře organizačně zvládnuté. Ve vzdělávání je účelně zastoupena individuální práce dětí, spolupráce dětí v menších skupinách a společná práce. Pedagogové nabízejí dětem aktivity podporující objevování, experimentování, kladení otázek, tvořivost, autonomii a iniciativu každého z dětí. Ukazují dětem souvislost toho, co se naučily v zařízení, s reálnými situacemi každodenního života. Poskytují dětem možnost využívat při vzdělávání informační technologie, a rozvíjet tak dovednosti potřebné pro uplatnění v informační společnosti. 4.3 Pedagogové systematicky sledují vzdělávací pokrok každého dítěte a při plánování a realizaci vzdělávání zohledňují individuální potřeby dětí Popis kritéria Pedagogové systematicky sledují a zaznamenávají vývoj, procesy výchovy a vzdělávání a vzdělávací výsledky každého dítěte a pravidelně poskytují dětem popisnou zpětnou vazbu k jejich práci. K dalšímu pokroku ve vzdělávání nabízejí dětem aktivity, které jsou v zóně jejich nejbližšího vývoje. Vedou děti k tomu, aby si stanovovaly vzdělávací cíle, formulovaly očekávání od vlastní práce a ve vazbě na tyto stanovené cíle a očekávání prováděly sebehodnocení a vrstevnické hodnocení. 4.4 Pedagogové se ve své práci zaměřují na sociální a osobnostní rozvoj dětí Popis kritéria Pedagogové nabízejí dětem aktivity, které posilují jejich pozitivní sebepojetí a sebevědomí. Demonstrují přesvědčení o možnostech každého dítěte dosáhnout kvalitních vzdělávacích výsledků a cíleně eliminují negativa minulosti, přítomná v anamnéze dítěte. Užívají výchovně-vzdělávacích strategií, které pomáhají dětem vytvářet pozitivní vztahy a vzájemně spolupracovat.