Česká školní inspekce Kritéria hodnocení podmínek, průběhu Čj.: ČŠIG-2519/16-G2 a výsledků vzdělávání 108/121 partnerství se zařízeními doma nebo v zahraničí, vstupuje do výměnných programů nebo společných projektů a efektivně využívá výsledky spolupráce ke zkvalitňování činnosti zařízení. Zařízení podporuje aktivní zapojení dětí a pedagogů do národních a mezinárodních projektů. 2 Pedagogické vedení zařízení Ředitel kvalitního zařízení je vůdčí osobností pedagogického procesu. Kritéria v této oblasti kladou důraz na aktivitu vedení zařízení. Právě přístup vedení zařízení v oblasti řízení pedagogických procesů je klíčový pro kvalitu výchovy a vzdělání, které zařízení poskytuje. Důraz je na všech třech základních činnostech: realizaci opatření a jejich řízení, monitorování a vyhodnocování i následném přijímání opatření. Nezbytnou součástí pedagogického vedení je i vytváření zdravého klimatu, zajištění a rozvoj kvalitního pedagogického sboru, ale i zajištění materiálních podmínek pro vzdělávání. Nutným předpokladem kvalitního pedagogického vedení zařízení je vlastní profesní rozvoj členů vedení zařízení. 2.1 Vedení zařízení aktivně řídí, pravidelně monitoruje a vyhodnocuje práci zařízení a přijímá účinná opatření Popis kritéria Vedení zařízení aktivně řídí pedagogické procesy na úrovni zařízení. Podněcuje pedagogický rozvoj zařízení v souladu s koncepcí rozvoje zařízení. Pravidelně vyhodnocuje stav ve všech důležitých oblastech pedagogických procesů (výchovy a vzdělávání), ale i v oblasti řízení zařízení. Systém autoevaluace zařízení je promyšlený a stabilizovaný. Procesy řízení i vyhodnocování jsou prováděny efektivně tak, aby napomáhaly zkvalitňování výchovy a vzdělávání každého dítěte. Vyhodnocována je i účinnost zaváděných opatření ke zlepšení stavu. Při řízení vedení zařízení respektuje všechny relevantní právní předpisy. 2.2 Vedení zařízení aktivně vytváří zdravé klima – pečuje o vztahy mezi pedagogy, dětmi i vzájemné vztahy mezi pedagogy a dětmi a jejich rodiči a o vzájemnou spolupráci všech aktérů Popis kritéria Vedení zařízení aktivně vytváří pozitivní klima, které podporuje výchovu a vzdělávání každého dítěte. Vlastní prostředí zařízení, čistota a estetická úprava vnitřních prostor i okolí napomáhají pozitivnímu klimatu. Pozitivní klima se projevuje v dobrých prosociálních vztazích mezi pedagogy navzájem, mezi pedagogy a dětmi, mezi dětmi navzájem i mezi rodiči a vedením zařízení a pedagogy. Děti jsou respektovány a dodržují pravidla, na jejichž formulování mají možnost se podílet. Pedagogové se aktivně účastní na rozvoji zařízení. Vedení zařízení vytváří podmínky pro rozvoj pedagogické spolupráce mezi pedagogy. V průběhu roku je dostatek příležitostí pro vzájemnou spolupráci pedagogů a rodičů. Nástroje ke sledování a vyhodnocování klimatu jsou užívány tak, aby napomáhaly jeho zlepšování.