Česká školní inspekce Kritéria hodnocení podmínek, průběhu Čj.: ČŠIG-2519/16-G2 a výsledků vzdělávání 106/121 Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání Modifikace pro diagnostické ústavy, výchovné ústavy, dětské domovy, dětské domovy se školou a střediska výchovné péče (dále jen „zařízení“) 1 Koncepce a rámec zařízení Kvalitní zařízení ví, kam chce směřovat, a jde úspěšně za svým cílem. Kritéria v této oblasti kladou důraz na jasná pravidla a mechanismy, s jejichž pomocí vedení zařízení řídí a které umožňují efektivní organizaci zařízení a její rozvoj a zajišťují, že zařízení je bezpečné, příjemné a vstřícné místo pro efektivní výchovu a vzdělávání a osobnostní rozvoj dětí a nezaopatřených osob (dále jen „děti“). Základem systematického zvyšování kvality je srozumitelná vize, koncepce a formulace cílů zařízení. Klíčovou součástí cílů zařízení je školní vzdělávací program, který je v souladu se všemi právními předpisy týkajícími se vzdělávání. Pro systematický rozvoj kvality výchovy a vzdělávání je důležité, aby vedení zařízení prostřednictvím konstruktivních vztahů a diskuzí se zřizovatelem získalo nejen porozumění zřizovatele pro tyto vize a cíle a pro podmínky potřebné pro jejich dosažení, ale i zřizovatelovu identifikaci s realistickou vizí a strategií zařízení sladěnou s vizí rozvoje obce nebo kraje. Kvalitní zařízení je organickou součástí své obce a regionu, aktivně se zapojuje do života obce. Dosažení vysoké kvality výchovy a vzdělávání je obtížné bez konstruktivních vztahů s rodiči dětí, protože otevřené a konstruktivní vztahy s rodiči jsou základem důvěry. Kvalitní zařízení aktivně usiluje o to, aby rodiče v co nejvyšší míře vzali cíle zařízení za své. Kvalitní vzdělávání nelze poskytnout bez toho, aby se děti a všichni aktéři cítili v zařízení bezpečně. Kvalitní zařízení je bezpečné a otevřené místo vstřícné k oprávněným potřebám dětí, pedagogů, vedení a dalších aktérů, místo umožňující otevřenou a konstruktivní komunikaci. Má jasná, všem srozumitelná pravidla a mechanismy organizace své činnosti a řešení problémů, aktivně uplatňuje prevenci všech forem rizikového chování. 1.1 Zařízení má jasně formulovanou vizi a realistickou strategii rozvoje, které pedagogové sdílejí a naplňují Popis kritéria Zařízení má jasně formulovanou, srozumitelnou a reálnou koncepci a strategii svého rozvoje se střednědobým i dlouhodobým horizontem a v souladu s rozvojovými dokumenty zřizovatele. Mohou být samostatné, nebo být součástí školního vzdělávacího programu. Stanovují vize a cíle, identifikují podmínky potřebné pro jejich dosažení, priority a kroky, které vedení a pedagogové plánují učinit pro dosažení vytyčených cílů v souladu se zásadami vzdělávání a s přípravou dětí na budoucnost a na uplatnění v praxi. Jsou formulovány s otevřeností k trendům ve výchově a vzdělávání, společnosti, ekonomice, technologiích a ke společenské poptávce, včetně relevantního střednědobého a dlouhodobého trendu na pracovním trhu. Strategie je snadno dostupná rodičům současných i potenciálních dětí a dalším zájemcům, zařízení o ní aktivně komunikuje s rodiči, zřizovatelem a všemi klíčovými aktéry vzdělávání a usiluje o jejich zpětnou vazbu. Vedení a pedagogové se se strategií prokazatelně identifikují a zařízení vynakládá maximální úsilí na to, aby se s jeho strategií identifikoval i zřizovatel. Dlouhodobá i střednědobá strategie a koncepce jsou v odpovídajících intervalech aktualizovány. Zařízení průběžně sleduje a sbírá informace podstatné pro své další směřování