Česká školní inspekce Kritéria hodnocení podmínek, průběhu Čj.: ČŠIG-2519/16-G2 a výsledků vzdělávání 103/121 účastníků do soutěží a projektových činností, dosahované výsledky pravidelně vyhodnocuje a oceňuje. 5.4 Středisko sleduje a vyhodnocuje úspěšnost účastníků v průběhu, při ukončování vzdělávání a v dalším vzdělávání či profesní dráze a aktivně s výsledky pracuje v zájmu zkvalitnění vzdělávání Popis kritéria Středisko na všech stupních řízení pedagogického procesu efektivně vyhodnocuje úspěšnost účastníků v průběhu a ukončování jejich vzdělávání, umí doložit procesy a výsledky tohoto hodnocení a dokáže zpracovat opatření, která vedou ke zkvalitňování procesu hodnocení úspěšnosti účastníků. S výsledky hodnocení cíleně pracují pedagogové i vedení střediska, jejich činnosti a opatření směřují ke zkvalitňování vzdělávání účastníků a ke snižování jejich neúspěšnosti. 6 Podpora účastníků při vzdělávání (rovné příležitosti) Kvalitní středisko volného času sleduje pokroky v zájmovém vzdělávání všech účastníků a cíleně podporuje ty, kdo vyžadují speciální péči. Smyslem kritérií v této oblasti je zajistit spravedlivost při přijímání účastníků k zájmovému vzdělávání a v jeho průběhu. Hodnotí se zajištění vstřícného a přátelského prostředí, projevy respektu a důvěry v rozvoj schopností každého účastníka a poskytování individuální podpory pro rozvoj kognitivních i sociálních dovedností všem účastníkům, kteří ji potřebují. Pro realizaci spravedlivého zájmového vzdělávání je však nezbytné naplnění kritérií i v dalších oblastech: zásadní je průběžné sledování každého účastníka a poskytování pravidelné zpětné vazby a motivující přístup pedagogů demonstrující vysoká očekávání od všech účastníků. 6.1 Středisko vytváří každému účastníkovi a jeho rodině rovné příležitosti k zájmovému vzdělávání bez ohledu na jeho pohlaví, věk, etnickou příslušnost, kulturu, rodný jazyk, náboženství, rodinné zázemí, ekonomický status nebo speciální vzdělávací potřeby Popis kritéria Při přijímání účastníků středisko respektuje právní předpisy a rovný přístup ke vzdělávání s maximální vstřícností ke všem uchazečům. Středisko usiluje o maximální zapojení účastníků do akcí a aktivit a v případě potřeby poskytuje účastníkům speciální podporu, která zapojení umožní. 6.2 Středisko volného času poskytuje účinnou podporu všem účastníkům s potřebou podpůrných opatření Popis kritéria Středisko systematicky identifikuje individuální potřeby účastníků při zájmovém vzdělávání, v případě potřeby spolupracuje s odbornými pracovišti. Má vlastní strategii práce s účastníky s potřebou podpůrných opatření a tuto strategii naplňuje. Středisko sleduje výsledky účastníků s potřebou podpůrných opatření a dbá o to, aby dosahovali maximálního vzdělávacího pokroku. Tam, kde je to vhodné z hlediska zájmu účastníka, pedagogové zvou k procesu hodnocení a plánování vzdělávání další kolegy a odborníky.