Česká školní inspekce Kritéria hodnocení podmínek, průběhu Čj.: ČŠIG-2519/16-G2 a výsledků vzdělávání 102/121 5 Vzdělávací výsledky účastníků Kvalitní středisko volného času umožňuje každému účastníkovi maximální rozvoj odpovídající jeho možnostem. Cílem pro naplňování kritérií v oblasti „vzdělávací výsledky“ je zhodnocení kvality činnosti střediska v jedné z nejpodstatnějších funkcí – tj. dosáhnout toho, aby její absolventi byli vybaveni takovými znalostmi, vědomostmi a kompetencemi, které zajistí jejich úspěšnost v dalším vzdělávání. Velmi důležité je, aby středisko bylo schopné systematicky zjišťovat objektivní informace o kvalitě svého vzdělávání, dokázalo přijímat a v praxi realizovat smysluplná opatření ke zvyšování kvality poskytovaného zájmového vzdělávání na individuální, skupinové i celkové úrovni. Nezbytným předpokladem pro kvalitní zájmové vzdělávání je schopnost zajistit, aby vzdělávací výsledky účastníků odpovídaly požadavkům realizovaných vzdělávacích programů, aby středisko svou činností dokázalo motivovat k dosahování co nejlepších výsledků podle schopností účastníků a také dokázalo docílit toho, aby účastníci dokázali své vědomosti a schopnosti prokázat a uplatnit v průběhu vzdělávání a v praktickém životě. 5.1 Středisko soustavně získává informace o posunech výsledků každého účastníka ve všech vzdělávacích oblastech a reaguje na ně vhodnými pedagogickými opatřeními Popis kritéria Vedení střediska a pedagogové průběžně uplatňují sdílený systém k získávání aktuálních informací o výsledcích vzdělávání každého účastníka a sledování jejich vzdělávacích pokroků. Tento systém je vhodně nastaven vzhledem k podmínkám střediska a potřebám účastníků a umožňuje středisku podávat pravdivé informace o výsledcích a pokroku všech skupin účastníků. Středisko se zjištěnými vzdělávacími výsledky dlouhodobě cíleně zabývá a dokáže z nich podle potřeby přijímat efektivní opatření ke zlepšování vzdělávacích výsledků účastníků. Výsledky činnosti popularizuje. Účinnost přijatých opatření středisko pravidelně vyhodnocuje na všech stupních řízení pedagogického procesu. 5.2 Výsledky vzdělávání účastníků odpovídají očekávaným výsledkům podle vzdělávacích programů Popis kritéria Dosahované vzdělávací výsledky účastníků jsou dlouhodobě v souladu s očekávanými cíli vzdělávání realizovaného ŠVP. Tento soulad umí středisko doložit a v průběhu vzdělávání je schopno ho i prokázat. Účastníkům, kteří nedosahují očekávaných výsledků vzdělávání, poskytuje středisko efektivní podporu za účelem jejich dosažení. 5.3 Účastníci střediska jsou motivovaní k dosahování dobrých výsledků a demonstrují sociální a osobnostní kompetence a občanské hodnoty Popis kritéria Středisko má zavedený účinný systém podpory motivace účastníků k zájmovému vzdělávání a k dosahování úspěšnosti ve vzdělávání. Vedením střediska a pedagogy jsou i ve spolupráci se sociálními partnery cíleně rozvíjeny aktivity zaměřené na sociální, občanský a osobnostní rozvoj účastníků, účastníci střediska jsou schopni získané kompetence v průběhu vzdělávání prokázat. Středisko vytváří vhodné podmínky pro aktivní zapojení co nejvyššího počtu