Česká školní inspekce Kritéria hodnocení podmínek, průběhu Čj.: ČŠIG-2519/16-G2 a výsledků vzdělávání 101/121 4.1 Pedagogové systematicky promýšlejí a připravují vzdělávání v souladu s vědomostními, dovednostními i postojovými cíli definovanými v kurikulárních dokumentech střediska a potřebami účastníků Popis kritéria Pedagogové promýšlejí a připravují zájmové vzdělávání v souladu s kurikulárními dokumenty, na základě dosavadních znalostí a zkušeností účastníků a s přihlédnutím k jejich specifickým potřebám. Budují u účastníků motivaci ke vzdělávání, rozvíjejí všechny okruhy vzdělávacích cílů (tj. vědomosti, dovednosti i postoje) a podněcují účastníky ke kritickému myšlení. Na účastníky kladou jasné, přiměřené a srozumitelné požadavky, seznamují účastníky se vzdělávacími cíli a vedou je k vyhodnocování jejich dosahování. 4.2 Pedagogové využívají široké spektrum výchovně-vzdělávacích strategií pro naplnění stanovených cílů Popis kritéria Pedagogové volí formy a metody vzdělávání tak, aby odpovídaly stanoveným vzdělávacím cílům, a vytvářejí pozitivní klima podporující vzdělávání. Vzdělávání je pro účastníky srozumitelné a dobře organizačně zvládnuté. Ve vzdělávání je účelně zastoupena individuální práce účastníků, spolupráce účastníků v menších skupinách a společná práce. Pedagogové nabízejí účastníkům aktivity podporující objevování, experimentování, kladení otázek, tvořivost, autonomii a iniciativu každého z účastníků. Ukazují účastníkům souvislost toho, co se naučili ve středisku, s reálnými situacemi každodenního života. Poskytují účastníkům možnost využívat při vzdělávání informační technologie, a rozvíjet tak dovednosti potřebné pro uplatnění v informační společnosti. 4.3 Pedagogové systematicky sledují vzdělávací pokrok každého účastníka a při plánování a realizaci vzdělávání zohledňují individuální potřeby účastníků Popis kritéria Pedagogové systematicky sledují a zaznamenávají vývoj, procesy vzdělávání a vzdělávací výsledky každého účastníka a pravidelně poskytují účastníkům popisnou zpětnou vazbu k jejich práci. K dalšímu pokroku ve vzdělávání nabízejí účastníkům aktivity, které jsou v zóně jejich nejbližšího vývoje. Vedou účastníky k tomu, aby si stanovovali vzdělávací cíle, formulovali očekávání od vlastní práce a ve vazbě na tyto stanovené cíle a očekávání prováděli sebehodnocení a vrstevnické hodnocení. 4.4 Pedagogové se ve své práci zaměřují na sociální a osobnostní rozvoj účastníků Popis kritéria Pedagogové nabízejí účastníkům aktivity, které posilují jejich pozitivní sebepojetí a sebevědomí. Demonstrují přesvědčení o možnostech každého účastníka dosáhnout kvalitních vzdělávacích výsledků. Užívají výchovně-vzdělávacích strategií, které pomáhají účastníkům vytvářet pozitivní vztahy a vzájemně spolupracovat.