Česká školní inspekce Kritéria hodnocení podmínek, průběhu Čj.: ČŠIG-2519/16-G2 a výsledků vzdělávání 98/121 2 Pedagogické vedení střediska Ředitel kvalitního střediska je vůdčí osobností pedagogického procesu. Kritéria v této oblasti kladou důraz na aktivitu vedení střediska. Právě přístup vedení střediska v oblasti řízení pedagogických procesů je klíčový pro kvalitu zájmového vzdělání, které středisko poskytuje. Důraz je na všech třech základních činnostech: realizaci opatření a jejich řízení, monitorování a vyhodnocování i následném přijímání opatření. Nezbytnou součástí pedagogického vedení je i vytváření zdravého klimatu, zajištění a rozvoj kvalitního pedagogického sboru, ale i zajištění materiálních podmínek pro zájmové vzdělávání. Nutným předpokladem kvalitního pedagogického vedení střediska je vlastní profesní rozvoj členů vedení střediska. 2.1 Vedení střediska aktivně řídí, pravidelně monitoruje a vyhodnocuje práci střediska a přijímá účinná opatření Popis kritéria Vedení střediska aktivně řídí pedagogické procesy na úrovni střediska. Podněcuje pedagogický rozvoj střediska v souladu s koncepcí rozvoje střediska. Pravidelně vyhodnocuje stav ve všech důležitých oblastech pedagogických procesů (zájmového vzdělávání), ale i v oblasti řízení střediska. Systém autoevaluace střediska je promyšlený a stabilizovaný. Procesy řízení i vyhodnocování jsou prováděny efektivně tak, aby napomáhaly zkvalitňování zájmového vzdělávání každého účastníka. Vyhodnocována je i účinnost zaváděných opatření ke zlepšení stavu. Při řízení vedení střediska respektuje všechny relevantní právní předpisy. 2.2 Vedení střediska aktivně vytváří zdravé klima – pečuje o vztahy mezi pedagogy, účastníky i vzájemné vztahy mezi pedagogy a účastníky a jejich rodiči a o vzájemnou spolupráci všech aktérů Popis kritéria Vedení střediska aktivně vytváří pozitivní klima, které podporuje vzdělávání každého účastníka. Vlastní prostředí střediska, čistota a estetická úprava vnitřních prostor i okolí napomáhají pozitivnímu klimatu. Pozitivní klima se projevuje v dobrých prosociálních vztazích mezi pedagogy navzájem, mezi pedagogy a účastníky, mezi účastníky navzájem i mezi rodiči a vedením střediska a pedagogy. Účastníci střediska jsou respektováni a dodržují pravidla, na jejichž formulování mají možnost se podílet. Pedagogové se aktivně účastní na rozvoji střediska. Vedení střediska vytváří podmínky pro rozvoj pedagogické spolupráce mezi pedagogy. V průběhu roku je dostatek příležitostí pro vzájemnou spolupráci pedagogů a rodičů. Nástroje ke sledování a vyhodnocování klimatu jsou užívány tak, aby napomáhaly jeho zlepšování. 2.3 Vedení střediska usiluje o zajištění optimálních personálních podmínek pro zájmové vzdělávání, cíleně pečuje o naplnění relevantních potřeb každého pedagoga a jeho profesní rozvoj, vytváří podmínky pro výměnu pedagogických zkušeností s dalšími středisky a účinně podporuje začínající pedagogy Popis kritéria Vedení střediska provádí systematické hodnocení práce pedagogů a poskytuje jim pravidelně zpětnou vazbu k jejich práci. Na základě hodnocení plánuje spolu s pedagogy jejich další profesní rozvoj. Vedení střediska motivuje pedagogy k sebehodnocení. Podporuje jejich profesní rozvoj rozmanitými efektivními formami, například kolegiální spoluprací, koučingem,