Česká školní inspekce Kritéria hodnocení podmínek, průběhu Čj.: ČŠIG-2519/16-G2 a výsledků vzdělávání 96/121 Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání Modifikace pro střediska volného času (dále jen „střediska“) 1 Koncepce a rámec střediska volného času Kvalitní středisko volného času ví, kam chce směřovat, a jde úspěšně za svým cílem. Kritéria v této oblasti kladou důraz na jasná pravidla a mechanismy, s jejichž pomocí vedení střediska řídí a které umožňují efektivní organizaci střediska a jeho rozvoj a zajišťují, že středisko je bezpečné, příjemné a vstřícné místo pro efektivní vzdělávání a osobnostní rozvoj účastníků činnosti střediska (dále jen „účastníci“). Základem systematického zvyšování kvality je srozumitelná vize, koncepce a formulace cílů střediska. Klíčovou součástí cílů střediska je školní vzdělávací program, který je v souladu se všemi právními předpisy týkajícími se vzdělávání. Pro systematický rozvoj kvality vzdělávání je důležité, aby vedení střediska prostřednictvím konstruktivních vztahů a diskuzí se zřizovatelem získalo nejen porozumění zřizovatele pro tyto vize a cíle a pro podmínky potřebné pro jejich dosažení, ale i zřizovatelovu identifikaci s realistickou vizí a strategií střediska sladěnou s vizí rozvoje obce nebo kraje. Kvalitní středisko je organickou součástí své obce a regionu, aktivně se zapojuje do života obce. Dosažení vysoké kvality vzdělávání je obtížné bez konstruktivních vztahů s rodiči účastníků, protože otevřené a konstruktivní vztahy s rodiči jsou základem důvěry. Kvalitní středisko aktivně usiluje o to, aby rodiče v co nejvyšší míře vzali cíle střediska za své. Kvalitní vzdělávání nelze poskytnout bez toho, aby se účastníci a všichni aktéři cítili ve středisku bezpečně. Kvalitní středisko volného času je bezpečné a otevřené místo vstřícné k oprávněným potřebám účastníků, pedagogů, vedení a dalších aktérů, místo umožňující otevřenou a konstruktivní komunikaci. Má jasná, všem srozumitelná pravidla a mechanismy organizace své činnosti a řešení problémů, aktivně uplatňuje prevenci všech forem rizikového chování. 1.1 Středisko má jasně formulovanou vizi a realistickou strategii rozvoje, které pedagogové sdílejí a naplňují Popis kritéria Středisko má jasně formulovanou, srozumitelnou a reálnou koncepci a strategii svého rozvoje se střednědobým i dlouhodobým horizontem a v souladu s rozvojovými dokumenty zřizovatele. Mohou být samostatné, nebo být součástí školního vzdělávacího programu. Stanovují vize a cíle, identifikují podmínky potřebné pro jejich dosažení, priority a kroky, které vedení a pedagogové plánují učinit pro dosažení vytyčených cílů v souladu se zásadami zájmového vzdělávání a s přípravou účastníků na budoucnost a na uplatnění v praxi. Jsou formulovány s otevřeností k trendům ve vzdělávání, společnosti, ekonomice, technologiích a ke společenské poptávce, včetně relevantního střednědobého a dlouhodobého trendu na pracovním trhu. Strategie je snadno dostupná současným i potenciálním účastníkům a dalším zájemcům, středisko o ní aktivně komunikuje s rodiči, zřizovatelem a všemi klíčovými aktéry vzdělávání a usiluje o jejich zpětnou vazbu. Vedení a pedagogové se se strategií prokazatelně identifikují a středisko vynakládá maximální úsilí na to, aby se s jeho strategií identifikoval i zřizovatel a za svou ji vzala i většina rodičů. Dlouhodobá i střednědobá strategie a koncepce jsou v odpovídajících intervalech aktualizovány. Středisko průběžně sleduje a sbírá informace podstatné pro své další směřování (právní změny, trendy v zájmovém vzdělávání, vývoj vzdělávací politiky, socioekonomické změny v regionu střediska, demografická data