Česká školní inspekce Kritéria hodnocení podmínek, průběhu Čj.: ČŠIG-2519/16-G2 a výsledků vzdělávání 92/121 5 Vzdělávací výsledky žáků Kvalitní domov mládeže umožňuje každému žákovi maximální rozvoj odpovídající jeho možnostem. Cílem pro naplňování kritérií v oblasti vzdělávací výsledky je zhodnocení kvality činnosti domova mládeže v jedné z jeho nejpodstatnějších funkcí – tj. dosáhnout toho, aby jeho absolventi byli vybaveni takovými znalostmi, vědomostmi a kompetencemi, které zajistí jejich úspěšnost v dalším vzdělávání a v profesním životě. Velmi důležité je, aby domov mládeže byl schopen systematicky zjišťovat objektivní informace o kvalitě své výchovy a vzdělávání, dokázal přijímat a v praxi realizovat smysluplná opatření ke zvyšování kvality poskytované výchovy a vzdělávání na individuální, skupinové i celkové úrovni. Nezbytným předpokladem pro kvalitní výchovu a vzdělávání v domově mládeže je schopnost zajistit, aby vzdělávací výsledky žáků odpovídaly požadavkům realizovaných vzdělávacích programů, aby domov mládeže svou činností dokázal motivovat k dosahování co nejlepších výsledků podle schopností žáků a také dokázal docílit toho, aby účastníci dokázali své vědomosti a schopnosti prokázat a uplatnit v průběhu vzdělávání a v praktickém životě. 5.1 Domov mládeže soustavně získává informace o posunech výsledků každého žáka ve všech výchovných a vzdělávacích oblastech a reaguje na ně vhodnými pedagogickými opatřeními Popis kritéria Vedení domova mládeže a pedagogové průběžně uplatňují sdílený systém k získávání aktuálních informací o výsledcích vzdělávání každého žáka a sledování jeho vzdělávacích pokroků. Tento systém je vhodně nastaven vzhledem k podmínkám domova mládeže, potřebám žáků a umožňuje domovu mládeže podávat pravdivé informace o výsledcích a pokroku všech skupin žáků. Domov mládeže se zjištěnými vzdělávacími výsledky dlouhodobě cíleně zabývá a dokáže z nich podle potřeby přijímat efektivní opatření ke zlepšování vzdělávacích výsledků žáků. Účinnost přijatých opatření domov mládeže pravidelně vyhodnocuje na všech stupních řízení pedagogického procesu. 5.2 Výsledky výchovy a vzdělávání žáků odpovídají očekávaným výsledkům podle vzdělávacích programů Popis kritéria Dosahované vzdělávací výsledky žáků jsou dlouhodobě v souladu s očekávanými cíli ŠVP. Tento soulad umí domov mládeže doložit a v průběhu vzdělávání je schopen ho i prokázat. Žákům, kteří nedosahují očekávaných výsledků vzdělávání, poskytuje domov mládeže efektivní podporu za účelem jejich dosažení. 5.3 Žáci jsou motivovaní k dosahování dobrých výsledků a demonstrují sociální a osobnostní kompetence a občanské hodnoty Popis kritéria Domov mládeže má zavedený účinný systém podpory motivace žáků ke vzdělávání a k dosahování úspěšnosti ve vzdělávání. Vedením domova mládeže a pedagogy jsou i ve spolupráci se sociálními partnery cíleně rozvíjeny aktivity zaměřené na sociální, občanský, osobnostní a profesní rozvoj žáků, žáci jsou schopni získané kompetence v průběhu vzdělávání prokázat. Domov mládeže vytváří vhodné podmínky pro aktivní zapojení co nejvyššího počtu