Česká školní inspekce Kritéria hodnocení podmínek, průběhu Čj.: ČŠIG-2519/16-G2 a výsledků vzdělávání 91/121 žáka bez ohledu na jeho aktuální pozici na cestě k výchovným a vzdělávacím cílům. Klíčovým prostředkem k vytváření vztahu žáků k výchově a vzdělávání je vysvětlování souvislostí s reálnými situacemi každodenního života a v maximální možné a vhodné míře i zahrnování takových vzdělávacích situací a úkolů, v nichž žáci úměrně svému rozvoji takové situace sami rozpoznávají a využívají. 4.1 Pedagogové systematicky promýšlejí a připravují vzdělávání v souladu s vědomostními, dovednostními i postojovými cíli definovanými v kurikulárních dokumentech domova mládeže a potřebami žáků Popis kritéria Pedagogové promýšlejí a připravují vzdělávání v souladu s kurikulárními dokumenty, s přihlédnutím k jejich specifickým potřebám. Při přípravě využívají i spolupráci s odborníky z praxe. Budují u žáků motivaci k vlastnímu vzdělávání a podněcují žáky ke kritickému myšlení. Na žáky kladou jasné, přiměřené a srozumitelné požadavky, seznamují žáky s výchovnými a vzdělávacími cíli a vedou je k vyhodnocování jejich dosahování. 4.2 Pedagogové využívají široké spektrum výchovně-vzdělávacích strategií pro naplnění stanovených cílů Popis kritéria Pedagogové volí formy a metody vzdělávání tak, aby odpovídaly stanoveným výchovným a vzdělávacím cílům, a vytvářejí pozitivní klima podporující vzdělávání. Pedagogové vytvářejí situace, v nichž žáci aplikují to, co se naučili ve škole, v každodenním životě a v reálných situacích. Poskytují žákům možnost využívat při vzdělávání informační technologie, a rozvíjet tak dovednosti potřebné pro uplatnění v informační společnosti. 4.3 Pedagogové systematicky sledují výchovný a vzdělávací pokrok každého žáka a při plánování a realizaci vzdělávání zohledňují individuální potřeby žáků Popis kritéria Pedagogové systematicky sledují a zaznamenávají vývoj, procesy vzdělávání ve škole a jeho výsledky u každého žáka a pravidelně poskytují žákům popisnou zpětnou vazbu k jejich práci. K dalšímu pokroku ve vzdělávání ve škole nabízejí žákům aktivity, které jsou v zóně jejich nejbližšího vývoje. Vedou žáky k tomu, aby si stanovovali vzdělávací cíle, formulovali očekávání od vlastní práce a ve vazbě na tyto stanovené cíle a očekávání prováděli sebehodnocení. 4.4 Pedagogové se ve své práci zaměřují na sociální a osobnostní rozvoj žáků Popis kritéria Pedagogové nabízejí žákům aktivity, které posilují jejich pozitivní sebepojetí a sebevědomí. Demonstrují přesvědčení o možnostech každého žáka dosáhnout kvalitních vzdělávacích výsledků ve škole. Užívají výchovně-vzdělávacích strategií, které pomáhají žákům vytvářet pozitivní vztahy a vzájemně spolupracovat.