Česká školní inspekce Kritéria hodnocení podmínek, průběhu Čj.: ČŠIG-2519/16-G2 a výsledků vzdělávání 88/121 využívá výsledky spolupráce ke zkvalitňování činnosti domova mládeže. Domov mládeže podporuje aktivní zapojení žáků a pedagogů do národních a mezinárodních projektů. 2 Pedagogické vedení domova mládeže Ředitel kvalitního domova mládeže je vůdčí osobností pedagogického procesu. Kritéria v této oblasti kladou důraz na aktivitu vedení domova mládeže. Právě přístup vedení domova mládeže v oblasti řízení pedagogických procesů je klíčový pro kvalitu výchovy a vzdělání, které domov mládeže poskytuje. Důraz je na všech třech základních činnostech: realizaci opatření a jejich řízení, monitorování a vyhodnocování i následném přijímání opatření. Nezbytnou součástí pedagogického vedení je i vytváření zdravého klimatu, zajištění a rozvoj kvalitního pedagogického sboru, ale i zajištění materiálních podmínek pro výchovu a vzdělávání. Nutným předpokladem kvalitního pedagogického vedení domova mládeže je vlastní profesní rozvoj členů vedení domova mládeže. 2.1 Vedení domova mládeže aktivně řídí, pravidelně monitoruje a vyhodnocuje práci domova mládeže a přijímá účinná opatření Popis kritéria Vedení domova mládeže aktivně řídí pedagogické procesy na úrovni domova mládeže. Podněcuje pedagogický rozvoj domova mládeže v souladu s koncepcí rozvoje domova mládeže. Pravidelně vyhodnocuje stav ve všech důležitých oblastech pedagogických procesů (vzdělávání), ale i v oblasti řízení domova mládeže. Systém autoevaluace domova mládeže je promyšlený a stabilizovaný. Procesy řízení i vyhodnocování jsou prováděny efektivně tak, aby napomáhaly zkvalitňování výchovy a vzdělávání každého žáka. Vyhodnocována je i účinnost zaváděných opatření ke zlepšení stavu. Při řízení vedení domova mládeže respektuje všechny relevantní právní předpisy. 2.2 Vedení domova mládeže aktivně vytváří zdravé klima – pečuje o vztahy mezi pedagogy, žáky i vzájemné vztahy mezi pedagogy a žáky a jejich rodiči a o vzájemnou spolupráci všech aktérů Popis kritéria Vedení domova mládeže aktivně vytváří pozitivní klima, které podporuje výchovu a vzdělávání každého žáka. Vlastní prostředí domova mládeže, čistota a estetická úprava vnitřních prostor i okolí napomáhají pozitivnímu klimatu. Pozitivní klima se projevuje v dobrých prosociálních vztazích mezi pedagogy navzájem, mezi pedagogy a žáky, mezi žáky navzájem i mezi rodiči a vedením domova mládeže a pedagogy. Žáci jsou v domově mládeže respektováni a dodržují pravidla, na jejichž formulování se podílí. Pedagogové se aktivně účastní na rozvoji domova mládeže. Vedení domova mládeže vytváří podmínky pro rozvoj pedagogické spolupráce mezi pedagogy. V průběhu roku je dostatek příležitostí pro vzájemnou spolupráci pedagogů a rodičů. Nástroje ke sledování a vyhodnocování klimatu jsou užívány tak, aby napomáhaly jeho zlepšování.