Česká školní inspekce Kritéria hodnocení podmínek, průběhu Čj.: ČŠIG-2519/16-G2 a výsledků vzdělávání 87/121 1.2 Domov mládeže má vzdělávací program (ŠVP), který vychází z vize a strategie rozvoje domova mládeže; jeho cíle jsou srozumitelné pro pedagogy, rodiče i další partnery Popis kritéria ŠVP je v souladu se všemi právními předpisy týkajícími se vzdělávání. Je přehledný a srozumitelný pro pedagogy, pro rodiče žáků i další partnery. Pedagogové se s ním identifikují a aktivně s ním pracují. ŠVP je otevřený dokument, který reaguje na aktuální změny vycházející z potřeb domova mládeže. 1.3 Domov mládeže funguje podle jasných pravidel umožňujících konstruktivní komunikaci všech aktérů (vedení, pedagogové, rodiče) a jejich participaci na chodu domova mládeže Popis kritéria Domov mládeže má jasně nastavená pravidla a mechanismy k organizování vlastní činnosti (vnitřní řád a další vnitřní předpisy), a to v souladu s právními předpisy a vizí a strategií rozvoje domova mládeže. Pedagogové, rodiče, zřizovatel i spolupracující školy mají k těmto pravidlům a nastaveným mechanismům snadný přístup. Domov mládeže udržuje konstruktivní komunikaci o pravidlech s pedagogy a hlavními aktéry vně domova mládeže (rodiče, zřizovatel, školy, jejichž žáci jsou ubytováni), dbá na to, aby byli zapojeni do jejich tvorby a racionalizace. Domov mládeže má jasně nastavený mechanismus přenosu podnětů a jejich projednávání, pedagogům, žákům i rodičům je znám. 1.4 Domov mládeže je vstřícné a bezpečné místo pro žáky, jejich rodiče i pedagogy Popis kritéria Domov mládeže zajišťuje žákům, zaměstnancům i ostatním osobám oprávněným k pohybu v prostorách domova mládeže reálnou fyzickou bezpečnost, a to nejen dodržováním právních předpisů, ale také zohledněním konkrétních podmínek a prostředí domova mládeže. Domov mládeže má zpracovaný funkční systém úrazové prevence, včetně osvěty mezi žáky. Domov mládeže žákům a zaměstnancům zajišťuje také psychické bezpečí. Domov mládeže má jasná opatření k prevenci všech forem rizikového chování. Průběžně sleduje případné signály všech forem rizikového chování, má jasná pravidla postupu v případě rizikového chování a bez zbytečného odkladu je efektivně uplatňuje. S rodiči má prodiskutovaný systém zpětné vazby pro případ rizikového chování. Domov mládeže vytváří podmínky pro psychohygienu žáků i pedagogů, zdravý životní styl a další případné formy podpory příjemného a zdravého prostředí v domově mládeže. 1.5 Domov mládeže spolupracuje s vnějšími partnery Popis kritéria Domov mládeže podporuje sounáležitost s obcí, příp. i krajem, kde sídlí. Účinně spolupracuje se zřizovatelem. Aktivně využívá cíleně zaměřený program spolupráce s dalšími důležitými profesními a sociálními partnery (například významnými podniky, vysokými školami nebo sportovními oddíly v regionu). Cíleně a oboustranně spolupracuje s relevantními partnery zajišťujícími rozvoj dovedností žáků, například s partnery zajišťujícími praktickou výuku žáků. Domov mládeže aktivně usiluje o spolupráci s dalšími domovy mládeže a pracovišti pedagogického vzdělávání, v rámci reálných možností navazuje partnerství s domovy mládeže doma nebo v zahraničí, vstupuje do výměnných programů nebo společných projektů a efektivně