Česká školní inspekce Kritéria hodnocení podmínek, průběhu Čj.: ČŠIG-2519/16-G2 a výsledků vzdělávání 84/121 6.1 Školní družina vytváří každému žákovi a jeho rodině rovné příležitosti ke vzdělávání bez ohledu na jeho pohlaví, věk, etnickou příslušnost, kulturu, rodný jazyk, náboženství, rodinné zázemí, ekonomický status nebo speciální vzdělávací potřeby Popis kritéria Při přijímání žáků školní družina respektuje právní předpisy a rovný přístup k zájmovému vzdělávání s maximální vstřícností ke všem uchazečům. Školní družina usiluje o maximální zapojení žáků do akcí a aktivit a v případě potřeby poskytuje žákům speciální podporu, která zapojení umožní. 6.2 Školní družina poskytuje účinnou podporu všem žákům s potřebou podpůrných opatření Popis kritéria Školní družina systematicky identifikuje individuální potřeby žáků při zájmovém vzdělávání, v případě potřeby spolupracuje s odbornými pracovišti. Má vlastní strategii práce s žáky s potřebou podpůrných opatření a tuto strategii naplňuje. Školní družina sleduje výsledky žáků s potřebou podpůrných opatření a dbá o to, aby dosahovali maximálního vzdělávacího pokroku. Tam, kde je to vhodné z hlediska zájmu žáka, pedagogové zvou k procesu hodnocení a plánování vzdělávání další kolegy a odborníky. 6.3 Školní družina věnuje patřičnou pozornost osobnostnímu rozvoji žáků a dbá na to, aby žádný žák nebyl vyčleňován z kolektivu Popis kritéria Pedagogové přistupují ke každému žákovi s respektem a úctou, vytvářejí pro každého žáka rovné příležitosti k jeho zapojení do kolektivu ostatních žáků. Svým jednáním podporují rozvoj učící se komunity, ve které se každý žák cítí být přijímán a podporován v rozvoji svého potenciálu. Jsou si vědomi svých vlastních postojů, hodnot, zkušeností i předsudků a jejich vlivu na komunikaci s žáky a jejich rodinami i na celý pedagogický proces. V komunikaci s žáky, jejich rodiči i v nabídce aktivit pro žáky se vyvarují negativních stereotypů (např. stereotypů na základě genderu, etnicity, národnosti, náboženství apod.). Přizpůsobují prostředí a vzdělávací aktivity v tom směru, aby se na většině z nich mohli podílet i žáci s potřebou podpůrných opatření. Oceňují rozmanitost ve společenství a pracují s ní jako s důležitým východiskem při plánování a realizaci vzdělávání žáků. Ve vzdělávání využívají zdrojů, které odrážejí etnickou, sociokulturní a jinou rozmanitost žáků a rodin zastoupených ve školní družině. Školní družina provozuje seznamovací programy a systematicky používá diagnostické nástroje zaměřené na vzájemné poznání, posilování sociálních a personálních dovedností a na nácvik komunikačních dovedností.