Česká školní inspekce Kritéria hodnocení podmínek, průběhu Čj.: ČŠIG-2519/16-G2 a výsledků vzdělávání 83/121 5 Vzdělávací výsledky žáků Kvalitní školní družina umožňuje každému žákovi maximální rozvoj odpovídající jeho možnostem. Cílem kritérií v této oblasti je zhodnocení výsledků zájmového vzdělávání školní družiny. Velmi důležité je, aby školní družina byla schopna systematicky zjišťovat objektivní informace o kvalitě svého zájmového vzdělávání, dokázala přijímat a v praxi realizovat smysluplná opatření ke zvyšování kvality poskytovaného vzdělávání na individuální i skupinové úrovni. Nezbytným předpokladem pro kvalitní vzdělávání ve školní družině je schopnost zajistit, aby výsledky žáků odpovídaly požadavkům realizovaných vzdělávacích programů. 5.1 Výsledky vzdělávání žáků odpovídají očekávaným výsledkům podle vzdělávacích programů Popis kritéria Dosahované výsledky zájmového vzdělávání žáků jsou dlouhodobě v souladu s požadovanými cíli ŠVP. Tento soulad umí školní družina doložit a v průběhu vzdělávání je schopna ho i prokázat. Žákům, kteří nedosahují očekávaných výsledků vzdělávání, poskytuje školní družina efektivní podporu za účelem jejich dosažení. 5.2 Žáci jsou ve školní družině motivovaní k dosahování dobrých výsledků a demonstrují sociální a osobnostní kompetence a občanské hodnoty Popis kritéria Školní družina má zavedený účinný systém podpory motivace žáků k zájmovému vzdělávání a k dosahování úspěšnosti ve vzdělávání. Vedením školní družiny a pedagogy jsou i ve spolupráci se sociálními partnery cíleně rozvíjeny aktivity zaměřené na sociální, občanský a osobnostní rozvoj žáků, žáci jsou ve školní družině schopni získané kompetence v průběhu vzdělávání prokázat. 6 Podpora žáků při vzdělávání (rovné příležitosti) Kvalitní školní družina sleduje pokroky ve vzdělávání všech žáků a cíleně podporuje ty, kdo vyžadují speciální péči. Smyslem kritérií v této oblasti je zajistit spravedlivost při přijímání žáků k zájmovému vzdělávání a v jeho průběhu. S tím souvisí zajištění vstřícného a přátelského prostředí, projevy respektu a důvěry v rozvoj schopností každého žáka a poskytování individuální podpory pro rozvoj kognitivních i sociálních dovedností všem žákům, kteří ji potřebují. Pro realizaci spravedlivého zájmového vzdělávání je však nezbytné naplnění kritérií i v dalších oblastech: zásadní je průběžné sledování každého žáka a poskytování pravidelné zpětné vazby a motivující přístup pedagogů demonstrující vysoká očekávání od všech žáků.