Česká školní inspekce Kritéria hodnocení podmínek, průběhu Čj.: ČŠIG-2519/16-G2 a výsledků vzdělávání 79/121 2 Pedagogické vedení školní družiny Ředitel kvalitní školní družiny je vůdčí osobností pedagogického procesu. Kritéria v této oblasti kladou důraz na aktivitu vedení školní družiny. Právě přístup vedení školní družiny v oblasti řízení pedagogických procesů je klíčový pro kvalitu vzdělání, které školní družina poskytuje. Důraz je na všech třech základních činnostech: realizaci opatření a jejich řízení, monitorování a vyhodnocování i následném přijímání opatření. Nezbytnou součástí pedagogického vedení je i vytváření zdravého klimatu, zajištění a rozvoj kvalitního pedagogického sboru, ale i zajištění materiálních podmínek pro vzdělávání. Nutným předpokladem kvalitního pedagogického vedení školní družiny je vlastní profesní rozvoj členů vedení školní družiny. 2.1 Vedení školní družiny aktivně řídí, pravidelně monitoruje a vyhodnocuje práci školní družiny a přijímá účinná opatření Popis kritéria Vedení školní družiny aktivně řídí pedagogické procesy na úrovni školní družiny. Podněcuje pedagogický rozvoj školní družiny v souladu s koncepcí rozvoje školní družiny. Pravidelně vyhodnocuje stav ve všech důležitých oblastech pedagogických procesů (zájmového vzdělávání), ale i v oblasti řízení školní družiny. Systém autoevaluace školní družiny je promyšlený a stabilizovaný. Procesy řízení i vyhodnocování jsou prováděny efektivně tak, aby napomáhaly zkvalitňování zájmového vzdělávání každého žáka. Vyhodnocována je i účinnost zaváděných opatření ke zlepšení stavu. Při řízení vedení školní družiny respektuje všechny relevantní právní předpisy. 2.2 Vedení školní družiny aktivně vytváří zdravé školní klima – pečuje o vztahy mezi pedagogy, žáky i vzájemné vztahy mezi pedagogy a žáky a jejich rodiči a o vzájemnou spolupráci všech aktérů Popis kritéria Vedení školní družiny aktivně vytváří pozitivní klima, které podporuje vzdělávání každého žáka. Vlastní prostředí školní družiny, čistota a estetická úprava vnitřních prostor i okolí napomáhají pozitivnímu klimatu. Pozitivní klima se projevuje v dobrých prosociálních vztazích mezi pedagogy navzájem, mezi pedagogy a žáky, mezi žáky navzájem i mezi rodiči a vedením školní družiny a pedagogy. Žáci jsou ve školní družině respektováni a dodržují pravidla, na jejichž formulování mají možnost se podílet. Pedagogové se aktivně účastní na rozvoji školní družiny. Vedení školní družiny vytváří podmínky pro rozvoj pedagogické spolupráce mezi pedagogy. V průběhu roku je dostatek příležitostí pro vzájemnou spolupráci pedagogů a rodičů žáků. Nástroje ke sledování a vyhodnocování školního klimatu jsou užívány tak, aby napomáhaly jeho zlepšování. 2.3 Vedení školní družiny usiluje o zajištění optimálních personálních podmínek pro vzdělávání, cíleně pečuje o naplnění relevantních potřeb každého pedagoga a jeho profesní rozvoj, vytváří podmínky pro výměnu pedagogických zkušeností s dalšími školami a účinně podporuje začínající pedagogy Popis kritéria Vedení školní družiny provádí systematické hodnocení práce pedagogů a poskytuje jim pravidelně zpětnou vazbu k jejich práci. Na základě hodnocení plánuje spolu s pedagogy jejich další profesní rozvoj. Vedení školní družiny motivuje pedagogy k sebehodnocení