Česká školní inspekce Kritéria hodnocení podmínek, průběhu Čj.: ČŠIG-2519/16-G2 a výsledků vzdělávání 78/121 demografická data a plány územního rozvoje regionu) a zohledňuje je v aktualizacích strategie a koncepce školní družiny. 1.2 Školní družina má vzdělávací program (ŠVP), který vychází z vize a strategie rozvoje školní družiny; jeho cíle jsou srozumitelné pro pedagogy i rodiče Popis kritéria ŠVP je v souladu se všemi právními předpisy týkajícími se vzdělávání. Je přehledný a srozumitelný pro pedagogy i pro rodiče žáků. Pedagogové se s ním identifikují a aktivně s ním pracují. ŠVP je otevřený dokument, který reaguje na aktuální změny vycházející z potřeb školy. 1.3 Školní družina funguje podle jasných pravidel umožňujících konstruktivní komunikaci všech aktérů (vedení, pedagogové, rodiče) a jejich participaci na chodu školní družiny Popis kritéria Školní družina má jasně nastavená pravidla a mechanismy k organizování vlastní činnosti (jasné vymezení kompetence vedoucího školní družiny, vnitřní řád školní družiny a další vnitřní předpisy), a to v souladu s právními předpisy a vizí a strategií rozvoje školní družiny. Pedagogové, rodiče i zřizovatel mají k těmto pravidlům a nastaveným mechanismům snadný přístup. Školní družina udržuje konstruktivní komunikaci o pravidlech s pedagogy a hlavními aktéry vně školní družiny (zřizovatel, rodiče), dbá na to, aby byli zapojeni do jejich tvorby a racionalizace. Školní družina má jasně nastavený mechanismus přenosu podnětů a jejich projednávání, pedagogům, žákům i rodičům je znám. 1.4 Školní družina je vstřícné a bezpečné místo pro žáky, jejich rodiče i pedagogy Popis kritéria Školní družina zajišťuje žákům, zaměstnancům i ostatním osobám oprávněným k pohybu v prostorách školní družiny reálnou fyzickou bezpečnost, a to nejen dodržováním právních předpisů, ale také zohledněním konkrétních podmínek a prostředí školní družiny. Školní družina má zpracovaný funkční systém úrazové prevence, včetně osvěty mezi žáky. Školní družina žákům a pedagogům zajišťuje také psychické bezpečí. Školní družina má jasná opatření k prevenci všech forem rizikového chování. Průběžně sleduje případné signály všech forem rizikového chování, má jasná pravidla postupu v případě rizikového chování a bez zbytečného odkladu je efektivně uplatňuje. S rodiči má prodiskutovaný systém zpětné vazby pro případ rizikového chování. Školní družina vytváří podmínky pro psychohygienu žáků i pedagogů, zdravý životní styl a další případné formy podpory příjemného a zdravého prostředí ve školní družině. 1.5 Školní družina spolupracuje s vnějšími partnery Popis kritéria Školní družina podporuje sounáležitost s obcí, příp. i krajem, kde sídlí. Ve spolupráci s vedením školy spolupracuje se zřizovatelem. Aktivně využívá cíleně zaměřený program spolupráce s dalšími důležitými profesními a sociálními partnery. Školní družina ve spolupráci s vedením školy aktivně usiluje o spolupráci s dalšími školami a pracovišti pedagogického vzdělávání, v rámci reálných možností navazuje partnerství se školami doma nebo v zahraničí, vstupuje do výměnných programů nebo společných projektů a efektivně využívá výsledky spolupráce ke zkvalitňování činnosti školní družiny.